Jatkuvatoiminen ATP-perusteinen mikrobitasomääritys prosessiteollisuuteen

ATP

ATP-hankkeessa selvitetään prosessiteollisuuteen soveltuvaa mikrobimäärän määritystä edesauttavia mittausmenetelmiä ja -laitteita.

Rahoittajat

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Euroopan rakenne- ja investointirahastot - Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)

Rahoituksen määrä

440 556 EUR

Projektin koordinaattori

Oulun yliopisto

Yhteyshenkilö

Projektin kuvaus

ATP-hanke keskittyy teollisuudessa olevien prosessien mikrobitason määritykseen mikrobiologian ja mittaustekniikan keinoin.

Hankkeen kehittämisen kohteena ovat vesi-intensiivisten teollisuusprosessien parempi kontrolloitavuus, materian ja energian käytön optimointi sekä pienentää ympäristökuormitusta.

Hankeen tavoitteena on parantaa teollisuussektorien toiminta edellytyksiä Kainuussa ja mahdollistaa uusia investointeja. Teollisuusprosessien tarpeisiin hankkeessa selvitetään teolliseen käyttöön skaalautuvaa mittausjärjestelmää.

Hankkeen painopistealueen kohteena ovat metsäbiotalous, vedenpuhdistus ja kaivannaisala.

Tavoitteena on saada selville mikrobimäärän tunnistamisratkaisun sovellettavuus erilaisiin teollisuusprosesseihin.

Kainuun teollisuussektorin tarpeisiin hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa mittalaite- ja järjestelmävalintoihin.

Hankkeessa tunnistettavien ratkaisujen ympärille kootaan jatkokehitystä varten soveltuva ekosysteemi.

Hankkeen toteuttaa Oulun yliopiston Mittaustekniikan yksikkö MITY Kajaanissa. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 440k euroa.