MinSurf: Mineraalisivuvirtojen kiinteä-neste rajapintojen kehittynyt modifiointi ja karakterisointi

Rahoittajat

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Suomen Akatemia - Akatemiahanke

Rahoituksen määrä

759 107 EUR

Projektin koordinaattori

University of Oulu

Projektin vetäjä

• Associate Professor (Tenure track)
    Juho Yliniemi

Projektin kuvaus

Ihmiskunta tuottaa valtavat määrät mineraalisia sivuvirtoja, kuten metalliteollisuuden kuonia, tuhkia ja rikastushiekkoja. Sivuvirrat koostuvat perusalkuaineista, kuten piistä, alumiinista, kalsiumista, raudasta ja magnesiumista. Nämä kemialliset komponentit pystyvät sopivissa olosuhteissa reagoimaan samalla tavoin kuin sementti betonin sideaineena. Sivuvirtojen käyttö betonin sideaineena alentaisi erittäin paljon hiilidioksidipäästöjä ja säästäisi neitseellisiä raaka-aineita. Suurin osa sivuvirroista ei kuitenkaan suoraan sovellu sideaineeksi, koska niillä on matala reaktiivisuus eli liukoisuus.

Tässä projektissa tutkitaan mineraalien rajapinnassa tapahtuvia liukoisuus- ja saostumisreaktioita, joita kontrolloimalla voidaan parantaa reaktiivisuutta ja nopeuttaa sideaineen muodostumista. Tutkimuksessa hyödynnetään synkrotronimenetelmiä, joiden avulla voidaan seurata rajapintareaktioita nanotasolla.

Yhteistyössä Dr. John Provis (Paul Scherrer Institute PSI) sekä professorit Minna Patanen, Ville-Veikko Telkki ja Paivo Kinnunen Oulun yliopistosta.