Pakkaskonsentrointilaitteiden kehitys teollisiin elintarvikeprosesseihin sekä ympäristösovelluksiin

PATE

Rahoittajat

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Muu kansainvälinen

Rahoituksen määrä

198 550 EUR

Projektin koordinaattori

Other university or unit

Yksikkö ja tiedekunta

Yhteyshenkilö

Projektin kuvaus

Hankkeessa kehitetään jäädytysmenetelmään perustuvia innovatiivisia teknologisia ratkaisuja yhteistyössä Itä- ja Pohjois-Suomessa toimivien elintarvike-, luonnontuote- ja jätevesialan yritysten kanssa. Tarkoituksena on tutkia ja soveltaa pakkaskonsentraatiota tuotteiden vesimäärän vähentämisessä ja siten tuotteen laadun parantamisessa. Pakkaskonsentraatio perustuu veden luonnolliseen kykyyn kiteytyä puhtaaksi jääksi vesiliuosta jäädytettäessä. Kun jää poistetaan, muut ainesosat – kuten aromiaineet ja bioaktiiviset terveysvaikutteiset yhdisteet – jäävät muuttumattomina väkevöityneeseen liuokseen. Näin arvoaineet voidaan saada tehokkaammin talteen.

Projektin pääkoordinaattori on LUT-yliopisto ja rahoittaja Euroopan rakenne- ja investointirahastot - EAKR.