Reaaliaikaisen mikromuovien mittausjärjestelmän kehitys ja testaus

REMMI

Rahoittajat

Puhdasta vettä kaadetaan pullosta juomalasiin
Puhdasta juomavettä kaadetaan pullosta juomalasiin.

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Muu kansainvälinen

Rahoituksen määrä

396 000 EUR

Projektin koordinaattori

University of Oulu

Yksikkö ja tiedekunta

Yhteyshenkilö

Projektin kuvaus

Muovin käyttö on kasvanut voimakkaasti sen keksimisen jälkeen. Kuluttajien ja yhteiskunnan käyttämistä ja muovia sisältämistä hyödykkeistä (kosmetiikka, lääkkeet, vaatteet, pesuaineet, auton renkaat, tienpäällysteet, tiemerkinnät, muoviset teepussit) irtoaa mikro- ja nanokoon hiukkasia päätyen maaperään, vesistöihin ja lopulta elimistöömme ruuan ja hengitysilman kautta. Reaaliaikaisten kenttämittauslaitteiden kehitystyö mikromuovien mittaamiseen on vasta aluillaan, joten toimivia kaupallisia laitteita ei ole saatavilla.

Hankkeessa kehitetään reaaliaikainen mittauslaitteisto vesissä olevien mikromuovien seurantaan. Laitteisto testataan vedenpuhdistamolla (Kajaani, Oulu) sekä raportoidaan tulokset. Hankkeessa lisäksi testataan kehitettyä laitteistoa hulevesien mikromuovien mittaukseen Kajaanissa. Lisäksi päivitetään tutkimukseen liittyvää tutkimusympäristöä, sekä tuotetaan tietoa liittyen mikromuovien lähteisiin ja käyttäytymiseen Kainuun kannalta oleellisissa vesisysteemeissä. Tuotetaan katsaus alan lainsäädännön ja muun kehitystoiminnan kohdentumisen näkymistä Suomessa ja EU-alueella.

Hankkeen, jonka kustannusarvio on 396.000 €, koordinoi Oulun yliopiston Mittaustekniikan yksikkö MITY Kajaanissa ja partnerina toimii Kajaanin ammattikorkeakoulu (KAMK). Työlle on myönnetty Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) tukea Pohjois-Pohjanmaan ELY:n kautta.