Saamelaista pedagogiikkaa yli rajojen
SáPeda
SáPeda-hankkeessa pyritään yhteistyökumppaneiden asiantuntijuuksien avulla kehittämään ja vahvistamaan saamelaista varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Päiväkotien lapset ja henkilöstö vertaissuhteissaan. Samoin yliopistojen opiskelijat ja opettajat. Arvioimme ja suunnittelemme toimenpiteitä yhteistapaamisissamme jaettujen kokemusten pohjalta. Hankkeessa saamen kielistä keskeisenä pohjoissaame.

Puinen poro lasten leikkeihin
Projektin tiedot
Projektin kesto
-
Rahoituksen määrä
60 000 EUR
Projektin koordinaattori
Oulun yliopisto
Yksikkö ja tiedekunta
Yhteystiedot
Projektin vetäjä
- KT, dosentti
Yhteyshenkilö
Projektin kuvaus
Saamelainen varhaiskasvatus perustuu saamelaisten ja saamelaislasten erityisiin oikeuksiin. Saamelaiset elävät osana enemmistöväestöä ja –kulttuuria, mikä vaatii jatkuvaa, tietoista, aktiivista oman kielen, identiteetin ja kulttuurin ylläpitämistä.
Päiväkotien välinen yhteistyö vastaa tähän tarpeeseen sekä siellä työskentelevien saamelaisten aikuisten että saamelaisten lasten kohdalla. Henkilöstön valtion rajan ylittävä pedagoginen suunnittelu, sekä lasten mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa etäyhteyksin vahvistavat kokemusta oman kielen ja kulttuurin merkityksestä,
Saamelainen varhaiskasvatus tarvitsee pedagogisesti taitavia varhaiskasvatuksen opettajia ja heidän kouluttamisensa on kumppanuusyliopistojen tavoite. Saamelaisen varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksessa lähtökohtana on saamelainen kulttuuri, erityisesti siihen kuuluva ajattelu lasten kasvusta, oppimista ja kehityksestä ja siitä kuinka näiden tuki järjestetään varhaiskasvatuksessa. Yhteistyö yliopistojen opettajien välillä vahvistaa heidän osaamistaan näissä tehtävissä, mikä näkyy opiskelijoille opetuksen laatuna. Opiskelijoilla on hankkeessa mahdollisuus verkostoitua sekä toisten opiskelijoiden että saamelaisessa varhaiskasvatuksessa jo toimivien ammattilaisten kanssa. Tämä tukee heidän kiinnittymistään saamelaisen varhaiskasvatuksen kontekstiin.
Osallistujaorganisaatiot ovat profiililtaan sopiva yhdistelmä, sillä erilaisista näkökulmista tarkasteltuna yhteinen aihe hahmottuu moniulotteisena.
Projektin toimenpiteet
- Projektin aikana järjestetään yhteistyökumppaneiden ECE-keskusten henkilökunnan ja lasten välisiä yhteisiä tapaamisia etäyhteyden kautta.
- Yliopisto-opiskelijoiden ja yliopiston henkilökunnan tapaamisia järjestetään etänä hankkeen aikana.
- Ekskursio 1, Ouluun Kautokeinosta
- SáPeda Webinaari
- Ekskursio 2, Kautokeinoon
- Palautekysely webinaariin osallistujille
- SáPeda loppuseminaari
Projektin tulokset
-
-saamelaiseen varhaiskasvatukseen on luotu laadukkaita yhteistyökäytänteitä yli rajojen (Suomi, Norja)
-
ekskursiot, verkkotapaamiset, webinaari ja loppuseminaari on toteutettu
-
vertaissuhteita on muodostunut ja ammatillinen verkostoituminen on alkanut
-
sopivia digitaalisia yhteistyömenetelmiä on löydetty ja uusia yhteistyömalleja luotu
-
palautetta on käytetty pohjana jatkosuunnittelulle