SOMÁ-HANKE: Sote-alan saamen kielen ja kulttuurin koulutukset

Tarjoamme inarin-, koltan-, pohjoissaamen sekä saamelaisen kulttuurin opintoja sosiaali- ja terveysalan henkilöstölle ja opiskelijoille.

Tavoitteenamme on parantaa saamenkielisen sote-alan henkilöstön saatavuutta sekä sote-palveluissa tarvittavaa saamelaiskulttuurin osaamista.

Hankkeen rahoittaja on opetus- ja kulttuuriministeriö ja vastuullinen toimija Oulun yliopiston Giellagas-instituutti.

Rahoittajat

Projektin tiedot

Projektin kesto

Projektin rahoittaja

Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö

Rahoituksen määrä

1 000 000 EUR

Projektin koordinaattori

University of Oulu

Projektin vetäjä

Projektin kuvaus

Suomessa on suuri pula saamen kielten taitoisista ja saamelaista kulttuuria tuntevista sosiaali- ja terveysalan ammattilaisista. Somá-hanke on perustettu helpottamaan tilannetta, ja hanke järjestääkin sosiaali-ja terveysalalle sovellettuja saamen kielten ja saamelaisen kulttuurin opintoja.

Kaikki Suomessa puhutut saamen kielet, eli inarin-, koltan- ja pohjoissaame, huomioidaan opintotarjonnassa. Sote-alalle suunnattujen saamelaisen kulttuurin opintojen järjestämisestä vastaa Lapin yliopisto.

Tavoitteenamme on vahvistaa saamenkielisen sosiaali- ja terveysalan henkilöstön ammatillista kielitaitoa sekä kouluttaa suomenkielisestä sote-alan henkilöstöstä saamenkielisiä, saamelaiskulttuuria tuntevia ammattilaisia.

Teemme yhteistyötä mm. Saamelaisalueen koulutuskeskuksen, Saamen kielikaltion sekä SaamSote-hankkeen kanssa.

Yhteydenotot:

koordinaattori Tiina Magga
tiina.magga@oulu.fi

Projektin koulutukset

Inarinsaamen sote-alalle sovelletut perusopinnot (25 op) ja aineopinnot (35 op)

• lukuvuonna 2023–2024
  • järjestäjinä Oulun yliopiston Giellagas-instituutti ja Saamelaisalueen koulutuskeskus

Pohjoissaamen sote-alalle sovelletut perusopinnot äidinkielisille (25 op)

• syyslukukausi 2023–syyslukukausi 2024
  • järjestäjänä Oulun yliopiston Giellagas-instituutti

Pohjoissaamen sote-alalle sovelletut perusopinnot pohjoissaamea toisena kielenä opiskeleville (25 op)

• syyslukukausi 2023–syyslukukausi 2024