Terve karja tuottaa hyvin – uutta sensori- ja mittaustekniikkaa lypsykarjan terveyden seurantaan ja diagnostiikkaan

Terve karja tuottaa hyvin -hankkeen tavoitteena on löytää uusia tilatason ratkaisuja nautojen verinäytediagnostiikkaan sekä ontumisen havainnointiin tutkimalla naudan veren kalsiumpitoisuuden pika-analysaattorin ja naudan ontumaa havaitsevan sensorin toimintavarmuutta sekä kehittämällä pikatesti naudan veren lihasentsyymipitoisuuden mittaukseen.

Rahoittajat

lehmiä laitumella - kuvituskuva

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Muu kotimainen

Projektin rahoittaja

Projektin rahoittaja Euroopan maaseuturahasto 2023–2027

Rahoituksen määrä

209 303 EUR

Projektin koordinaattori

Oulun yliopisto

Yhteyshenkilö

Projektin kuvaus

Lypsylehmän terveyden ja hyvinvoinnin muutosten nopea havaitseminen on edellytys eläinten hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja tilan tuotannon kestävyyden takaamiseksi. Erilaisia mittaus- ja sensoriteknologiaan perustuvia ratkaisuja on kaupallisesti tarjolla lehmien käyttäytymisen ja terveydentilan tarkkailemiseksi, mutta uusia tilatason ratkaisuja kaivataan sairaiden nautojen tunnistamiseksi. Kainuun maataloudelle nautakarjatalous ja erityisesti maitotalous ovat tärkeitä, ja pitkien välimatkojen maakunnassa korostuu tilatason mittausmenetelmien hyödyntämisen merkitys eläinten terveydentilan tarkkailemiseksi. Hankkeen toteuttajalle, Oulun yliopiston Mittaustekniikan yksikölle, on kertynyt uusimman teknologian tietämystä ja näkemystä teknologian kehityssuunnista valtakunnallisissa EIP-hankkeissa ja kansainvälisessä yhteistyössä.

Tämä hanke on eurooppalainen innovaatiokumppanuushanke uudesta teknologiasta nautakarjan terveyden ja hyvinvoinnin seurannassa. Hankkeen tavoitteena on löytää uusia tilatason innovaatioita nautojen verinäytediagnostiikkaan sekä ontumisen havainnointiin. Hankkeessa validoidaan naudan veren kalsiumpitoisuuden pika-analysaattorin ja naudan ontumaa havaitsevan sensorin toimintavarmuutta sekä kehitetään pikatestiä naudan veren lihasentsyymipitoisuuden mittaukseen. Validoitavia teknologioita ei ole Suomessa saatavilla eikä niitä ole aiemmin tutkittu Suomessa. Nautojen veren kreatiinikinaasin mittaukseen ei ole pikatestiä saatavilla Suomessa tai ulkomailla. Hanke tuottaa uutta tietoa ja uusia teknologiaratkaisuja hyödynnettäväksi tilatasolla nautojen terveydentilan tarkkailuun sekä sairaan naudan havaitsemiseksi ja se toteutetaan Kainuussa vuosien 2024–2026 aikana yhteistyössä alueen lypsykarjatilojen kanssa.

Hankkeen myötä kertynyttä uutta tietoa välitetään monipuolisesti erityisesti Kainuussa, mutta myös laajemmin Suomessa sekä kansainvälisesti. Tiedonvälitys toteutetaan ammattilehtiartikkeleiden, posterijulkaisujen ja esiintymisten avulla. Lisäksi hanke järjestää tiedonvälitystoimenpiteenä loppuseminaarin.

Oulun yliopiston Mittaustekniikan yksikkö on hankkeen toteuttaja ja vastaa sen aikana tehtävistä toimenpiteistä ja viestinnästä.