Brown Bag -seminaari: Arktisen alueen tulevaisuus – miten ilmastonmuutos vaikuttaa matkailualaan ja vesivoiman hallintaan?

Viimeisen neljän vuosikymmenen aikana arktinen alue on lämmennyt lähes neljä kertaa nopeammin kuin maapallo keskimäärin. Lämpeneminen vaikuttaa merkitsevästi arktisen alueen ekosysteemeihin ja ihmisyhteisöihin kuin myös alueen elinkeinoihin ja teollisuuteen. Tule mukaan seuraavaan Brown Bag -seminaariimme tiistaina 31.10. kello 11-12 kuulemaan ja keskustelemaan siitä, miltä matkailualan tulevaisuus tulee näyttämään ja miten ilmastonmuutos vaikuttaa vesivoiman tuotantoon ja hallintaan arktisella alueella. Seminaari on englanninkielinen.
Image of brown lunch paper bag and text "University of Oulu, Brown Bag research lunch seminar"

Tapahtuman tiedot

Tellus Stage, Linnanmaan kampus & Zoom

Vieraile tapahtumassa

Seminaarin puhujina ovat Alix Varnajot ja Ritesh Patro. Patro on tutkijatohtori Teknillisestä tiedekunnasta. Patro on juuri nimetty Arctic Five Fellow’ksi. The Arctic Five on Oulun yliopiston ja neljän muun arktisen yliopiston muodostama allianssi, jonka tavoitteena on edistää ja jakaa tietoa, koulutusta ja innovaatioita kestävän arktisen alueen kehittämisen hyväksi. Patro tutkii tällä hetkellä etenkin veden, ruuan ja energian kytköksiä kestävässä resurssienhallinnassa ja johtaa Interreg Aurora -projektia RE-HYDRO, joka pyrkii uudistamaan vesivoiman hallintaa. Patro puhuu seminaarissa siitä, miten ilmastonmuutos haastaa vesivoiman hallintaa arktisella alueella ja miten vesivoiman resilienssiä voidaan parantaa.

Varnajot on tutkijatohtori Humanistisessa tiedekunnassa. Hän on ollut aiemmin mukana Arctic Interactions -tutkimusohjelmassa ja siirtynyt juuri Biodiverse Anthropocenes -tutkimusohjelmaan. Hän tutkii arktisen matkailun tulevaisuutta ja ilmastonmuutoksen vaikutuksia matkailualalle. Hän toivoo, että hänen tutkimuksensa toisi työkaluja arktisille matkakohteille muutoksista selviytymiseen. Varnajot puhuu seminaarissa siitä, miltä arktisen alueen matkailun tulevaisuus mahdollisesti tulee näyttämään, kuin myös konsepteista kuten ”synkkä matkailu” ja ”viime hetken turismi”.

Paikan päälle saapuneille ilmoittautuneille osallistujille tarjotaan lounas. Ilmoittauduthan seminaariin perjantaihin 27.10. kello 12 mennessä.

Voit osallistua seminaariin myös Zoomissa.

Tämän syksyn Brown Bag -seminaareissa haluamme tuoda esille Oulun yliopiston arktista strategiaa ja tutkimusta. Oulun yliopiston arktinen strategia pyrkii vastaamaan arktisen alueen haasteisiin ja mahdollisuuksiin luomalla kestävää arktista tietoyhteiskuntaa. Arktisen strategiamme painopisteet ovat resilienssi ja reagointikyky, yhteinen terveys ja ympäristö ja luonnonvarat ja liiketoiminta. Arktista tutkimusta yliopistossamme toteuttaa 150 eri alojen tutkijaa ja olemme mukana aktiseen koulutukseen ja tutkimukseen liittyvissä yhteistyöverkostoissa.

Brown Bag -lounasseminaareissa Oulun yliopiston tutkijat pääsevät tuomaan lempiaiheitaan esille omaa alaansa laajemmalle yleisölle ja käymään poikkitieteellisiä keskusteluja oman alansa ilmiöistä. Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Viimeksi päivitetty: 20.10.2023