E-health-seminaaripäivä – etälääketiede ja digiratkaisut lääkärin ja hoitajan työssä

Sähköiset terveydenhuoltopalvelut sekä etälääketieteen ratkaisut ja älykkäät terveyspalvelut ovat keskeinen osa nykyaikaista terveydenhuoltoa sekä luovat näkymää tulevaisuuden lääkärin työlle. Etätilaisuutena 29.4.2021 pidettävä e-health-seminaaripäivä tarjoaa tietoa ja esimerkkejä tämän hetken digitaalisista työkaluista ja parhaista käytännöistä työelämää varten sekä avaa ajatuksia tulevaisuuden visioista.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Oulun Yliopisto, LTK, etäopetus

Terveys- ja hyvinvointiteknologian yrityksillä on mahdollisuus vaikuttaa ryhmätöiden alustamiseen ja opiskelijoille tarjottavan materiaalin sisältöön. Yrityksiä pyydetään lähettämään aiheeseen liittyvää materiaalia (esim. opetusmateriaalia, simulaatioita, markkinamateriaalia, tuotteiden tai palveluiden esittelyjä tai linkkejä videoihin ja materiaaliin). Materiaalit suunnataan opetukseen ja hyödynnettäväksi opiskelijoille suunnatuissa ryhmätöissä. Oikeudet lopullisen materiaalin valintaan pidätetään. Materiaaleilla pyritään antamaan tietoa e-health-markkinoiden tarjoamista mahdollisuuksista ja opettamaan terveydenhuollon digitalisaation ja sähköisten terveyspalvelujen, etäpalveluiden, sovellusten ja tuotteiden tarjoamia mahdollisuuksia lääketieteen valmistumisvaiheen opiskelijoille (LTK) ja sosiaali- ja terveyspalveluiden opiskelijoille (OAMK). Haluamme parantaa lääketieteen ammattilaisten valmiuksia ottaa yritysratkaisuja mukaan käytännön työhönsä sekä kehittää ratkaisuiden hankintaan liittyviä näkökulmia.

Toivomme mukaan kattavasti yrityksiä e-health-sektorin eri osa-alueilta osallistumaan materiaalien kasaamiseen opetusalueen teemojen mukaan. Erityisesti toivomme mukaan ammattilaisten etäkäyttöön tai kansalaisten omahoitoon tarkoitettuja sovelluksia ja tuotteita, joita myös ammattilaisten toivotaan osaavan paremmin hyödyntää omassa työssään tai etähoitoihin liittyen. Myös terveydenhuollon ammattilaisten työhön liittyvät digitaaliset sovellukset ja apuvälineet sekä etäkonsultaation mahdollistavat ja päätöksenteon tuen työkalut kuten tekoälyratkaisut ovat erittäin tervetulleita.

Poikkeustilanteen vuoksi tilaisuus järjestetään etäopetuksena. Valitettavasti myös tapahtuman yhteydessä normaalisti olleet tuotteiden ja -palvelujen hands-on-kokeilut jäävät pois.

Kevään 2021 e-health-seminaari on järjestyksessään jo kuudes ja Oulun Yliopiston Lääketieteellinen tiedekunta ja Oamk:n Sosiaali- ja terveysalan yksikkö toimivat OuluHealth-yhteistyökumppaneineen tilaisuuden järjestäjänä.

Aika: 29.4.2021 (n. klo. 8:00-16:00)

Toteutus: Etäopetuksena

Yritysmateriaalin lähettäminen: Ilmoittautuminen ja ohjeet -LINKKI (DL. 15.3.2021)

HUOM: Ilmoittautuminen ja materiaalin lähettäminen tulee tehdä viimeistään 15.3.2021.

Järjestäjä pidättää oikeudet opetuksellisen materiaalin valintaan.

Lisätietoja tapahtumasta tarjoavat:

Jarmo Pääkkönen, projektikoordinaattori, Centre of Health and Technology (seminaarin yritysyhteistyö),

jarmo.paakkonen(at)oulu.fi, p. 040 543 3422

Jarmo Reponen, tietojärjestelmätutkimuksen professori, Oulun Yliopisto (seminaarin opetus),

jarmo.reponen(at)oulu.fi, p. 044 439 4820

Timo Tuovinen, yliopisto-opettaja, LL, Oulun Yliopisto,

timo.tuovinen(at)oulu.fi, p. 041 502 7864

OHJELMA Lääketieteen opetuksessa

Aamupäivän luennot toteutetaan etäyhteydellä opiskelijoille ja osallistuville yhteistyökumppaneille.

SÄHKÖISET PALVELUT TERVEYDENHUOLLON AMMATTILAISTEN TYÖSSÄ -luennot

Webinaari sessio 1 n. klo. 8.30–10.00

-tauko-

Webinaari sessio 2 n. klo. 10.15–11:30

Iltapäivän (klo 12.00–16.30) ryhmätyöt toteutetaan 12 e-health-opetusteeman mukaisesti LTK-opiskelijoiden omissa etäopetusryhmissä 5 min rapid presentatioina. Yrityksiä pyydetään toimittamaan alustusmateriaalia yllä olevan Yritysmateriaalin lähettäminen -ohjeen mukaan.

1. Potilastietojärjestelmät

2. Sähköiset tietokannat ja päätöksenteon tuki

3. Kansalliset tietojärjestelmät

4. Palvelujärjestelmään integroidut potilaan käyttämät järjestelmät ja laitteet