Euroopan kielten päivä ja Oulun yliopiston uuden kielipoliittisen ohjelman lanseeraus

Oulun yliopisto on monikulttuurinen yhteisö, jossa puhutaan kymmeniä kieliä päivittäin. Oulun yliopiston uusi kielipoliittinen ohjelma julkaistiin elokuussa 2022.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Keskusaula (vihreät naulakot), Linnanmaan kampus

Esittelemme ohjelman kaikille yhteisömme jäsenille Euroopan kielten päivänä 26.9.2022 klo 11.00-14.00. Tule mukaan kuulemaan lisää ja juhlimaan monikulttuurista ja monikielistä Oulun yliopistoa. Tarjoamme kahvia ja naposteltavaa!

Tapahtumassa saat tarkempaa tietoa uudesta kielipoliittisesta ohjelmasta ja sen toteutuksesta sekä kieltenopiskelumahdollisuuksista Oulun yliopistossa. Voit myös osallistua hauskoihin monikielisiin aktiviteetteihin ja kilpailuihin.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Verban, Giekun ja ESN Oulun kanssa. Oulun yliopiston kirjaston henkilökunta antaa tietoa siitä, milla tavalla kirjat ja kirjastopalvelut voivat parhaiten tukea sinun kieltenoppimismatkaasi. UNIC:n henkilökunta esittelee case-tutkimuksen monikielisyydestään ja siihen lliittyvistä onnistumisista ja haasteista. Suomen kielen opettajat tarjoavat tietoa uusista suomen kielen kursseista henkilökunnalle ja opiskelijoille.

Euroopan kielten päivää (EDL) vietetään 26. syyskuuta kaikkialla Euroopassa korostaen kieltenoppimisen merkitystä ja kielellisen perintömme suojelemista.

Kielipoliittinen ohjelma lyhyesti

Uusi kielipoliittinen ohjelma selkeyttää kielten käyttöä Oulun yliopistossa ja edistää kaikkien yliopistoyhteisön jäsenten osallistumista. Ohjelman tavoitteena on varmistaa, että kaikilla on yhdenvertainen pääsy tietoon ja mahdollisuus osallistua aktiivisesti.

Suomi on suomalaisten yliopistojen virallinen hallintokieli. Oulun yliopisto edistää aktiivisesti suomen ja englannin rinnakkaista käyttöä kaikessa toiminnassaan. Yliopistopalvelut ovat sitoutuneet toimimaan sekä suomeksi että englanniksi. Suosittelemme myös käyttämään muita kieliä jokapäiväisissä tilanteissa mahdollisuuksien mukaan.

Julkaistu kielipoliittinen ohjelma on elävä asiakirja. Kaikki yhteisön jäsenet ovat tervetulleita osallistumaan sen jatkokehittämiseen sekä toimenpiteiden toteuttamiseen! Tiedekunnat, yksiköt ja muut ryhmät voivat päättää, mikä kieliyhdistelmä sopii heille parhaiten jokapäiväisissä tilanteissa, kuten kokouksissa.

Yliopisto kannustaa koko yhteisöä kehittämään kieli- ja kommunikaatiotaitojaan osallistumalla opintojaksoille ja henkilöstökoulutukseen. Euroopan kielten päivä on loistava tilaisuus sukeltaa monikielisyyteen.

Lue koko dokumentti suomeksi ja englanniksi yliopiston verkkosivulla.

Viimeksi päivitetty: 22.9.2022