Hiljaisen kansan äänet – remontoidut kehot -hankkeen avajaisseminaari

Hiljaisen kansan äänet – remontoidut kehot -hanke tutkii kuurojen historiaa tieteen ja taiteen menetelmin. Hankkeen avajaisseminaari järjestetään tiistaina 18.1.2022 klo 14.15–15.45 ja sitä voi seurata etänä.

Tapahtuman tiedot

Vieraile tapahtumassa

Seminaari on tarkoitettu kaikille aiheesta kiinnostuneille, ja se tulkitaan viittomakielellä. Tervetuloa!

Oulun yliopistossa ja Humanistisessa ammattikorkeakoulussa toteutettavassa tutkimuksessa kerätään viittomakielistä muistitietoa kuurojen koulu- ja lapsuuskokemuksista eri vuosikymmeniltä. Hanke yhdistää tiedettä ja taidetta ja keskittyy kuurojen lapsuuteen ja kokemuksiin valtion kuurojenkouluissa. Sisäoppilaitoselämän lisäksi hankkeessa selvitetään kuuroille tehtyjen lääketieteellisten tutkimusten ja toimenpiteiden tiedon historiaa sekä koulujen musiikkikasvatusta.

Hankkeen taiteellinen tuotos rakennetaan viittomakieliselle musiikille tietä raivanneen VisualVoice-yhtyeen kanssa. Tutkimustulokset muovataan ja taltioidaan musiikiksi sekä kuuroille että kuuleville koettavaksi. Kolmivuotista hanketta rahoittaa Koneen Säätiö.

Viimeksi päivitetty: 14.1.2022