Keskustelutilaisuus kaivannaisalan sosiaalisesta toimiluvasta ja uusista malminetsintämenetelmistä Rovaniemellä

Tilaisuudessa keskustellaan siitä, millaisia näkemyksiä malminetsintä ja kaivokset herättävät paikallisten asukkaiden näkökulmasta. Keskustelun pohjana toimii Lapin yliopiston helmikuussa 2023 tekemä kyselytutkimus, johon vastasi lähes 300 Rovaniemen, Posion ja Kuusamon asukasta.
nainen lennättää dronea pellon yllä

Tapahtuman tiedot

Rovaniemen kaupunginkirjaston Lapponica-sali

Rovaniemen alueella on suunnitteilla Suhangon kaivoshanke Ranuan rajalla. Suhanko Arctic Platinum Oy tavoittelee monimetallikaivoksen tuotannon aloittamista vuonna 2026. Malminetsintäyhtiö Mawson Oy:llä on vireillä Rovaniemen ja Ylitornion raja-alueelle suunnitelma kulta- ja kobolttikaivoksesta. Kaupungin alueella tehdään myös malminetsintää.

Tilaisuudessa kerrotaan myös uusista, ympäristöön kajoamattomista malminetsintämenetelmistä. Näitä ovat muun muassa tiheyseroja havaitseva myonigrafia, kallioperän paikallisrakenteita kartoittava passiivinen seismiikka sekä droonipohjaiset kallioperän magneettisuus- ja sähkönjohtavuusmittaukset.

Tilaisuuden järjestää Horisontti Europpa -rahoitteinen AGEMERA-hanke, jota johtaa Oulun yliopisto. Lapin yliopisto on yksi hankkeen osatoteuttajista.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Jari Joutsenvaara, Oulun yliopisto, jari.joutsenvaara@oulu.fi
Yliopistonlehtori Leena Suopajärvi, Lapin yliopisto, leena.suopajarvi@ulapland.fi

AGEMERA – Kriittisten raaka-aineiden potentiaali Euroopassa: Uudet edistykselliset malminetsintämenetelmät ja mineraalijärjestelmien mallinnus

Viimeksi päivitetty: 2.11.2023