Studio Lipasto: Tieteen palkitseminen – turhaa vai tähdellistä?

Tieteessä saavutettu uusi tieto ja mullistavat tulokset palkitsevat löytäjänsä, mutta tiedemaailma palkitsee tutkijoita myös maallisella mammonalla, nimityksillä, mitaleilla ja rahalla. Arvostetuimpia tunnustuksia ovat tieteen Nobel-palkinnot, joita tiedemaailma odottaa syksyisin kiinnostuneena.
Käsi pitelee mikrofonia.

Tapahtuman tiedot

Vieraile tapahtumassa

Mikä merkitys palkitsemisella on tutkimukselle ja tutkijoille? Arvostaako tiedeyhteisö palkintoja? Kannustaako palkitseminen tai aiheuttaako se kateutta?

Aiheesta keskustelevat useasti palkittu professori Heli Jantunen, Nobel-palkittujen tutkijoiden yhteistyökumppanina pitkään toiminut professori Peppi Karppinen ja Vuoden professoriksi 2020 valittu Anssi Paasi. Keskustelua vetää professori Erkki Karvonen.

Virtuaalilähetys Studio Lipastosta Oulun yliopiston YouTube-kanavalla klo 17.00. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen. Yleisö voi osallistua keskusteluun lähettämällä kysymyksiä osoitteeseen presemo.oulu.fi/lipasto.

Ohjelmat ovat myöhemmin katsottavissa myös tallenteina.

Viimeksi päivitetty: 2.11.2022