Tiedeluento: Ihmiskeho tutkimuksen ja taiteen kohteena

Professori Simo Saarakkala ja taiteilijaprofessori Maija Tammi: Ihmiskeho tutkimuksen ja taiteen kohteena - sairauden representaatiot valokuvataiteessa ja lääketieteen kuvantaminen

Tapahtuman tiedot

Tiedekeskus Tietomaa, auditorio

Miltä ihminen näyttää sisältä? Miten kehoon kurkistetaan nykypäivänä? Miten tekoäly voi olla apukeinona lääketieteen kuvantamisessa ja diagnostiikassa? Voiko kuuntelemalla löytää esimerkiksi nivelrikon ja digitaalisesti muodostaa siitä kuvan? Lääketiede, teknologia ja ihmisen kuvantaminen avautuvat kirjaimellisesti professori Simo Saarakkalan osuudessa.

Taiteilija ja taiteen tohtori Maija Tammi kertoo sairautta ja ihmiskehoa käsittelevistä töistään. Tammi on kuvannut teoksissaan muun muassa syöpäsolulinjojen soluja, käytettyjä sädehoitomaskeja ja ihmisen näköisiä robotteja. Tammen väitöstutkimus käsitteli sairauden representaatioita valokuvataiteessa (2017, Aalto yliopisto).

Saarakkalan tutkijaprofiili: https://www.oulu.fi/university/researcher/simo-saarakkala

SUPERNATURAL – Samassa maailmassa -näyttelyyn liittyy Homo technologicus – luentoja ihmisen ja teknologian rajapinnoista -luentosarja, jossa Oulun yliopiston tutkijat kertovat näyttelyn sisältöihin liittyen uusimmista tutkimuksen tarjoamista mahdollisuuksista. Miten virtuaalitodellisuus muokkaa mieltämme, mitä sen luomisessa pitää ottaa huomioon? Onko tekoäly uhka vai hyöty? Miten ihmiskehon kuvantaminen on muuttunut ja muuttuu tieteessä ja taiteessa? Mitä nanoteknologia tarkoittaa ja miten se mahdollistaa ihmisten varaosien tekemiseen?

Tiedeluentojen kokonaisuus järjestetään yhteistyössä tiedekeskus Tietomaan kanssa. Paikkana on Tietomaan auditorio (Nahkatehtaankatu 6).

Katso tapahtuman ajankohtaiset tiedot Tietomaan tapahtumasivuilta tästä linkistä.

Viimeksi päivitetty: 13.9.2021