Tiedeluento: Robotit ja tekoäly hyviä renkejä – ei isäntiä

Professori Juha Röning: Robotit ja tekoäly hyviä renkejä – ei isäntiä

Tapahtuman tiedot

Tiedekeskus Tietomaa, auditorio

Professori Juha Röning on rakentanut ja tutkinut robotteja jo viidellä vuosikymmenellä eli 1980-luvulta alkaen. Hän pystyy rikkomaan niihin ja tekoälyyn liittyvät väärät mielikuvat. Robotit eivät valloita maailmaa mutta niitä tullaan käyttämään yhä enemmän mitä mielikuvituksellisimmissa tarkoituksissa. Robotiikka tarvitsee tekoälyä ja hyötyy yhteistyöstä tekoälyn kanssa. Röning näyttää meille esimerkkejä niin lentävistä laitteista kuin maalla liikkuvista itsenäisistä roboteista. Esityksen yhteydessä on mahdollista keskustella myös kyberturvallisuudesta ja tietoturva-asioista.

Röningin tutkijaprofiili: https://www.oulu.fi/yliopisto/tutkija/juha-roning

SUPERNATURAL – Samassa maailmassa -näyttelyyn liittyy Homo technologicus – luentoja ihmisen ja teknologian rajapinnoista -luentosarja, jossa Oulun yliopiston tutkijat kertovat näyttelyn sisältöihin liittyen uusimmista tutkimuksen tarjoamista mahdollisuuksista. Miten virtuaalitodellisuus muokkaa mieltämme, mitä sen luomisessa pitää ottaa huomioon? Onko tekoäly uhka vai hyöty? Miten ihmiskehon kuvantaminen on muuttunut ja muuttuu tieteessä ja taiteessa? Mitä nanoteknologia tarkoittaa ja miten se mahdollistaa ihmisten varaosien tekemiseen?

Tiedeluentojen kokonaisuus järjestetään yhteistyössä tiedekeskus Tietomaan kanssa. Paikkana on Tietomaan auditorio (Nahkatehtaankatu 6).

Katso tapahtuman ajankohtaiset tiedot Tietomaan tapahtumasivuilta tästä linkistä.

Viimeksi päivitetty: 13.9.2021