Tiedettä nuotiolla: aiheena elinikäinen terveys

Tule nuotiolle Oulun yliopiston tutkijoiden kanssa. Juodaan nokipannukahvia ja keskustellaan yhdessä tieteestä, tutkimuksesta ja tutkimuksen tekemisestä. Tuo omat kysymykset ja pohdinnat nuotioringin keskusteluun, jonka teemana on elinikäinen terveys. Mukana keskustelemassa ovat Juha Auvinen, Noora Hirvonen, Leena Ala-Mursula ja Justus Reunanen.
Palava nuotio

Tapahtuman tiedot

Hietasaaren nuotiopaikka (lintutornin reitti)

Yleislääketieteen professori Juha Auvinen toimii Oulun yliopiston Elinikäisen terveyden tutkimusyksikön varajohtajana. Tutkimusyksikön tavoitteena on terveyden ja ikääntymisen ymmärtäminen terveyden edistämiseksi, terveyden säilyttämiseksi ja sairauksien ennaltaehkäisemiseksi.

Noora Hirvonen on terveysviestinnän dosentti ja toimii tekoälyn lukutaitoihin keskittyvänä apulaisprofessorina informaatiotutkimuksen oppiaineessa. Hän tutkii tapoja, joilla ihmiset hankkivat, arvioivat, arvottavat ja tuottavat terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää tietoa. Erityisesti hän keskittyy digitaalisten teknologioiden rooliin näiden tapojen muovaajana.

Leena Ala-Mursula toimii työterveyden professorina lääketieteellisessä tiedekunnassa. Hän tutkii muun muassa työn vaikutuksia elinikäisen terveyden muovautumiseen ja toisin päin terveyden ja sairauksien vaikutuksia työuriin.

Akatemiatutkija Justus Reunanen on huolissaan suomalaisten kakasta. Hän on tutkinut tutkimusryhmänsä kanssa suolistomikrobiston merkitystä muun muassa lasten reuman, Parkinsonin taudin ja Crohnin taudin synnyssä. Mikrobiston köyhtymisellä on suoria vaikutuksia terveyteemme ja koko olemassaoloomme.

Tiedettä nuotiolla -illat ovat yleisötilaisuuksia, joihin kutsutaan ihmisiä Oulun alueelta. Lokakuun nuotioilta aloittaa sarjan, joka jatkuu talvi-, kevät- ja kesänuotioilla. Jokaisella tiedenuotiolla on eri teema, jota lähestytään poikkitieteellisesti.

Ota oma istuinalusta tai retkijakkara sekä oma muki mukaan.

Viimeksi päivitetty: 2.11.2022