Twitter-konferenssi: Emerging methods for environmental and archaeological studies: eDNA and aDNA

Oulun yliopisto järjestää 24.11.2022 Twitter-konferenssin otsikolla “Emerging methods for environmental and archaeological studies: eDNA and aDNA”. Tässä konferenssissa voit kuulla uraauurtavasta ympäristö-DNAn (eDNA) sekä muinais-DNAn (aDNA) tutkimuksesta.

Tapahtuman tiedot

Osallistu konferenssiin seurataksesi Oulun yliopiston ja sen yhteistyökumppaneiden, kuten SYKEn ja Luken, tutkijoiden esityksiä, miten uudet tutkimusmenetelmät hyödyntävät DNA-näytteitä ja -viivakoodausta ympäristö- ja arkeologisessa tutkimuksessa. eDNA- ja aDNA-menetelmillä voidaan tutkia kompleksisia ilmiöitä ympäristössä sekä arkeologisia näytteitä entistä yksityiskohtaisemmin. Menetelmien avulla voidaan esimerkiksi saada entistä tarkempaa tietoa niin biodiversiteetistä kuin menneistä kehityskuluista luonnossa. Osallistu konferenssiin 24.11. Twitterissä, missä voit seurata sekä oululaisten että vierailevien huippututkijoiden esityksiä alan viimeisimmistä tutkimustuloksista.

Twitter-konferenssi on uusi tapa koota yhteen tieteellisiä puheenvuoroja niin, että kuka tahansa voi seurata konferenssia, ja ilman, että kenenkään tarvitsee matkustaa osallistuakseen. Konferenssi tapahtuu täysin Twitterissä, jossa tutkijat twiittaavat esityksiään noin kymmenen twiitin ketjuina. Konferenssia moderoi @OuluTC-tili.

Seurataksesi konferenssia, seuraa @OuluTC-tiliä Twitterissä sekä asiasanoja #eDNAforScience ja #aDNAforScience. Voit seurata konferenssia myös ilman Twitter-tiliä osoitteessa www.twitter.com/OuluTc

“Emerging methods for environmental and archaeological studies: eDNA and aDNA” Twitter-konferenssin aikataulu 24.11.2022

9:00-9:20 Laura Kvist, University of Oulu: aDNA and eDNA of domesticated and wild animals

9:20-9:40 Florian Leese, University of Duisburg-Essen: eDNA-based biodiversity monitoring works so impressively well; in principle...

9:40-10:00 Tiina Laamanen, Finnish Environment Institute (SYKE): Roadmap for implementing environmental DNA (eDNA) and other molecular monitoring methods in Finland

10:00-10:20 Terhi Iso-Touru, Natural Resources Institute Finland (Luke): Environmental DNA as a tool to build sustainable future

10:20-10:40 Victoria Twort, Fernando Lopes, Niko Johansson ja Jouko Rikkinen, Finnish Museum of Natural History (Luomus): Museums for DNA

10:40-11:00 Marko Mutanen, University of Oulu: Towards the bio-literate world through DNA barcoding

11:00-11:20 Katharina Kujala, University of Oulu: How can microbes help us to tackle present and future environmental challenges?

11:20-11:40 Johanna Honka, University of Oulu: A wild goose chase - environmental DNA of lesser white-fronted goose

11:40-12:00 Anna-Kaisa Salmi, University of Oulu: Reindeer domestication, ancient DNA, and archaeological interpretation – Combining lines of evidence

12:00-12:20 Seppo Vainio, University of Oulu: eDNA Transmitting EVs as Part of Ecosystem Dynamics Molecular Signature and Species Interactome?

Viimeksi päivitetty: 23.11.2022