UNIC Seminaari: ICT:n rooli kestävässä kehityksessä jälkiteollisella kaudella

Oulun yliopiston koordinoima 6G Flagship -tutkimusohjelma järjestää seuraavaan, kansainvälisen UNIC-seminaarin.

Tapahtuman tiedot

UNIC-seminaarit ovat poikkitieteellisiä seminaareja, jossa tutkijoita eri UNIC-jäsenyliopistoista kokoontuu keskustelemaan saman aiheen äärelle. Oulun järjestämän tilaisuuden aiheena on ICT:n rooli kestävän kehityksen edistämisessä jälkiteollisella kaudella. Tilaisuus on englanniksi.

Maailmalla käynnissä olevassa ICT-alan kehityksessä ja myös 6G-tutkimuksessa keskeiseen asemaan ovat nousseet YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Tieto- ja viestintätekniikka voi auttaa yhteiskunnan eri tahoja uudistamaan toimintaansa uusien kestävyysvaatimusten mukaisiksi. Uuden langattoman tekniikan pitää olla taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää. Kyse ei ole vain langattomasta tietoliikenteestä vaan siitä, mitä sen avulla voidaan mahdollistaa.

5G verkot yleistyvät arkikäytössä ja luovat alustan digitalisaatiolle. Seuraavan sukupolven langaton verkkoteknologia 6G, jonka käyttöönottoa suunnitellaan 2030-luvulle, on jo tutkimusvaiheessa. Seminaarissa esitetään, kuinka tulevaisuuden teknologioilla edistetään yhteiskunnan muutoksia kohti kestävän kehityksen tavoitteita.

Seminaarin ohjelma

Tietotekniikan tulevaisuuden kehityssuunnat, Marja Matinmikko-Blue, Oulun yliopisto

Paneelikeskustelussa

Petri Ahokangas, Oulun yliopisto