Uniikkia Oulusta: Voiko oululainen ekobetoni pelastaa maailman?

Betoni on halpaa, monikäyttöistä, luotettavaa ja siitä voi rakentaa melkeinpä mitä tahansa, minkä takia se on eniten käytetty rakennusmateriaali maailmassa. Betonin valmistamiseen tarvitaan sementtiä, jonka tuottaminen aiheuttaa valtavat päästöt ympäristöön. Oulun yliopistossa tutkitaan teollisuuden jätteitä raaka-aineena hyödyntävää ekobetonia. Voisiko oululainen ekobetoni olla ratkaisu globaaliin päästöongelmaan?
Pinkillä pohjalla teksti Uniikkia Oulusta ja ympärillä erilaisia piktogrammeja.

Tapahtuman tiedot

Kiertotalouden materiaalitutkimuksen professori Mirja Illikainen kertoo tutkimuksesta, jonka tavoitteena on korvata nykyisenkaltainen betoni ympäristöystävällisellä vaihtoehdolla.

Uniikkia Oulusta: Voiko oululainen ekobetoni pelastaa maailman? julkaistaan keskiviikkona 10.5. klo 12 Oulun yliopiston YouTube-kanavalla. Tarvitset lähetyksen seuraamiseen vain nettiselaimen tai puhelimen YouTube-sovelluksen.

Uniikkia Oulusta on tiedesarja, jossa Oulun yliopiston tutkijat kertovat ajankohtaisesta tutkimuksestaan. Jaksoissa vieraillaan myös kiehtovissa tutkimusympäristöissä. Sarja julkaistaan myös Oulun kaupungin Mun Oulu -verkkolehdessä.

Viimeksi päivitetty: 10.5.2023