Vauhtia vetytalouteen – Perämerenkaaresta uusi vetylaakso? Perämerenkaaren vetyselvityksen julkistamisseminaari

Perämerenkaaren alueen vetyselvityksessä kartoitettiin vetytalouteen liittyviä suunnitelmia alueella. Tutkimuksen tulokset julkaistaan tuloswebinaarissa.

Tapahtuman tiedot

Vedyn käytöllä on suuri potentiaali hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä sekä teollisuudessa että liikenteessä. Siirtymä vetytalouteen voisi merkittävästi edesauttaa ilmastonmuutoksen torjuntaa. Siirtymä vaatii ns. vihreän vedyn tuotannon valtavaa lisäystä, mikä puolestaan nostaa uusiutuvan sähköenergian tarvetta voimakkaasti. Tuotannon ja käytön lisääminen puolestaan muodostaa tarpeen soveltuvan jakelu- ja varastointi-infrastuktuurin kehittämiselle ja rakentamiselle. Perämerenkaaren alueen runsas teollinen toiminta ja uusiutuvan energian tuotantoon sopivat olosuhteet tekevät alueesta lupaavan vetytalousalueen.

Perämerenkaaren alueen vetyselvityksessä kartoitettiin vetytalouteen liittyviä suunnitelmia alueella. Tutkimuksella haluttiin selvittää nykytilannetta ja tulevaisuuden suunnitelmia liittyen vedyn tuotantoon, jakeluun ja varastointiin sekä käyttöön. Lisäksi kartoitettiin vihreän vedyn tuottamiseen vaadittavia edellytyksiä, erityisesti koskien mm. CO2-vapaan energian saatavuutta.

Tutkimus tehtiin Perämerenkaaren alueen yrityksille ja kunnille suunnatun kyselyn ja haastatteluiden avulla sekä Suomessa että Ruotsissa. Tutkimukseen sisällytettiin myös kansallisesti merkittäviä toimijoita maantieteellisen rajauksen ulkopuolelta. Tutkimus toteutettiin Oulun yliopiston (koordinaattori), VTT:n, OSAO.n ja OAMK:n sekä BusinessOulun yhteistyönä.

Tutkimuksen tulokset julkaistaan tässä tuloswebinaarissa.

Ilmoittautumislinkki: https://link.webropolsurveys.com/EP/844794B8C06EC67E

Ohjelma:

13:00 Tervetuloa

Pauli Harju, Pohjois-Pohjanmaan maakuntajohtaja

13:05 Vetyä ympäri Eurooppaa ja globaalisti – Miten BotH2nia tähän istuu?

Timo Ritonummi, Teollisuusneuvos, TEM

13:15 Julkisen sektorin rooli paikallisen vetyekosysteemin rakentumisessa

Pasi Pitkänen, Kehittämisen toimialajohtaja, Raahen kaupunki

13:25 Perämeren kaaresta uusi vetylaakso? - Vetyselvityksen yhteenveto

Timo Fabritius, Prosessimetallurgian professori, Oulun yliopisto

13:50 Kahvitauko

14:00 TCD pilotlaitos -projekti Kokkolaan osana BotH2niaa

Matti Malkamäki, Founder, Chairman of the Board, Hycamite TCD Technologies Ltd.

14:10 Väritön vety!

Mikko Muoniovaara, Senior Manager, Hydrogen Business Development, Fortum Power and Heat Oy

14:20 Vetytalous - Korulauseista konkretiaan

Tuomo Rinne, VP of Technology, P2X Solutions

14:30 HYBRIT – Towards fossil-free steel

Thomas Müller, Senior Business Development Manager, Hybrit Development AB

14:40 Eurooppalainen vetyverkko vetytalouden kehityksen tukena – Suomi energianviejämaaksi?

Sara Kärki, Yksikönpäällikkö, Strateginen analyysi & TKI, Gasgrid Finland Oy

14:50 Kysymysosio