Terveysalan koulutus ja osaaminen (HealthEduCom)
Tutkimusryhmä kuuluu lääketieteen tekniikan ja terveystieteiden tutkimusyksikössä hoitotieteiden tieteenalaan.

Tutkimusryhmän tiedot
Yksikkö ja tiedekunta
Yhteystiedot
Tutkimusryhmän vetäjä
- Professori
Tutkimusryhmän kuvaus
Tutkimusryhmässä tutkimme erilaisia oppimisympäristöjä sekä mentorointia ja ohjausta, joilla edistetään opiskelijoiden, kouluttajien ja ammattilaisten osaamisen kehittymistä, yhteistyötä, hyvinvointia sekä psykologista turvallisuutta.
Hoidon laadun parantamiseksi ja korkealaatuisen hoidon varmistamiseksi kehitämme ja testaamme sekä opetuksen että koulutuksen vaikuttavuutta hyödyntämällä hybridiälykkyyttä sekä koulutuksen digitaalisuutta ja teknologiaa.
Lisäksi olemme erikoistuneet kulttuurisesti ja kielellisesti monimuotoisten vähemmistöryhmien tutkimukseen ja toiminnan kehittämiseen innovatiivisin keinoin terveydenhuollon koulutuksessa ja työyhteisöissä.
Monitieteinen tutkimusryhmämme koostuu asiantuntijoista, jotka työskentelevät kansallisissa ja kansainvälisissä yrityksissä, sairaaloissa, yliopistoissa ja tutkimusorganisaatioissa. Osallistumme kansalliseen ja kansainväliseen päätöksentekoon yhdistäen huippuosaamisen eri aloilta yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimusmateriaalina käytämme laadullisia ja määrällisiä aineistoja sekä psykometrisesti testattuja mittareita:
Tutkimusryhmässämme käytämme menetelminä teorian kehittämistä ja testaamista, interventiotutkimusta, ennakoivaa mallintamista, systemaattisia katsauksia (meta-analyysia/meta-aggregaatiota), laadullista tutkimusta hyödyntäen sisällönanalyysiä, psykometrisesti validoituja mittareita, algoritmista profilointia, videoanalyysia, multimodaalista analyysia ja koneoppimista.
Kulttuurinen osaaminen sote-alan työyhteisöissä
LearnHybrid - Hybridikoulutusmalli terveystieteiden osaamisen kehittämisen varmistamiseen
Sote-alan osaava työvoima, muuttuvat osaamistarpeet
EBHC-CT - Näyttöön perustuva terveydenhuolto ja laskennallinen ajattelu hoitotieteen asiantuntijan koulutuksessa
QualMent - Osaavia hoitotyön opiskelijoita laadukkaan opiskelijaohjauksen avulla
ICU-CT - Laskennallinen ajattelu tehohoidossa- digitaalinen yhteistyöhanke
Terveystieteiden opiskelijoiden ja opettajien digitaalisen ja yhteisöllisen oppimisen osaaminen
HARKKA - Harjoittelusta työelämään muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä
TerOpe – Osaavat opettajat yhdessä! – valtakunnallinen terveystieteiden opettajankoulutuksen ja soteku-opettajien täydennyskoulutuksen uudistaminen
