University Business Forum 2024: Yhdessä kohti kestävää tulevaisuutta ja uusia innovaatioita

Tunnelma Oulun yliopistolla oli käsinkosketeltavissa, kun Saalastinsali täyttyi asiantuntijoista, yritysten edustajista, tutkijoista ja opiskelijoista. University Business Forum 2024 alkoi inspiroivissa tunnelmissa osallistujien kokoontuessa vaihtamaan ajatuksiaan ja näkemyksiään niin vanhojen kuin uusienkin tuttavuuksiensa kanssa. Tämän vuoden teema, People, Planet, Profit, asetti tapahtuman keskiöön suuria kysymyksiä: mitä digitalisaatio voi parhaimmillaan olla nyt ja tulevaisuudessa? Mitä se mahdollistaa yrityksille ja yrittäjille jo tälläkin hetkellä? Voivatko kestävä kehitys, hyvä elämänlaatu, saavutettavuus ja kannattavuus käydä käsi kädessä?
Subhagata Mukherjee puhuu yleisölle lavalla.

Uusia kulmia kestävyysajatteluun

Ensimmäisenä lavalle nousi Nokian VP ja Global Head of Sustainability Subhagata Mukherjee puheenvuorollaan “There is no green without digital”. Hän esitteli Nokian kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2040 mennessä ja alleviivasi, että teknologia ja kestävä kehitys eivät ole vastavoimia, vaan kulkevat käsi kädessä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Mukherjeen mukaan digitalisaation mahdollisuudet pääsevät kunnolla oikeuksiinsa silloin, kun organisaatiot sekä koneet ja laitteet ympäri maailman ovat yhteydessä toisiinsa ja ihmisiin joita ne palvelevat. Tällöin voidaan saavuttaa tehokkaampia prosesseja liiketoiminnan kasvattamiseen ilman ympäristön kuormittamista, sekä inklusiivisempi yhteiskunta, jossa jokaisella on helpompi pääsy terveydenhuollon, työllistymisen ja koulutuksen pariin.

Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikura laajensi puheenvuorossaan kestävyysajattelua ihmiskeskeisen digitalisaation näkökulmasta. Teknologia on väline rakentaa ihmisystävällisiä, helppokäyttöisiä ja saavutettavia palveluita, jotka parantavat ihmisten elämää. Hän kertoi esimerkkinä Verohallinnon matkan organisaatiokeskeisestä toimintatavasta asiakaslähtöiseen ajatteluun: paljon on muuttunut niistä ajoista, kun ihmiset jonottivat verotoimistoon kysymään neuvoja ja täyttämään paperilomakkeita. Nyt kaikki Verohallinnon helppokäyttöisistä digitaalisista kanavista samaistuttavaan someviestintään henkii asiakaslähtöisyyttä. Näin teknologia voi parantaa oikeudenmukaisuutta, vahvistaa luottamusta ja tehostaa julkisia palveluja — samalla lisäten veronmaksajien halukkuutta ja kykyä toimia oikein.

Oulun yliopiston yritysyhteistyön asiantuntija Kaisa Still nosti esiin tutkimuksen ja liiketoiminnan yhteistyön tuloksia, kuten uusia innovaatioita. Hän esitteli edistyksellisiä hankkeita, kuten CAAMA-teknologian, joka puhdistaa kaivosteollisuuden jätevesiä, sekä Ultrasense-terveysmonitorointiratkaisun, joka on kehitetty yhdessä VTT:n ja Polar Oy:n kanssa. Nämä hankkeet osoittavat, että yliopistojen ja yritysten yhteistyössä syntyy vaikuttavia innovaatioita sekä yhteiskunnan, liiketoiminnan että ympäristön näkökulmasta. Lisäksi yhteistyö auttaa opiskelijoita ja yrityksiä löytämään toisensa ja luomaan työmahdollisuuksia uusille osaajille.

Puheenvuorojen jälkeen osallistujat siirtyivät teemasessioihin, joissa pureuduttiin esimerkiksi terveydenhuollon, energiantuotannon ja kaupunkirakenteiden uudistamiseen kestävän tulevaisuuden näkökulmasta. Keskustelut eivät jääneet vain vision tasolle, vaan niissä hahmoteltiin konkreettisia askelia kohti näiden muutosten toteuttamista. Tähtäimessä oli tulevaisuus, jossa ihmiset, ympäristö ja kannattavuus kukoistavat rinnakkain.

Mies esittelee 6G-ratkaisuja yleisölle, joka seisoo hänen ympärillään.

Katse kohti tulevaa — UBF2025 järjestetään lokakuussa 2025

UBF2024 tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden tavata nykyisiä ja tulevia liikekumppaneita ja nähdä, kuinka tutkimus ja liiketoiminta rikastuttavat toisiaan. Se kutsui osallistujansa pohtimaan, miten digitalisaatio ja yliopisto-yritysyhteistyö voivat luoda kestävämpää tulevaisuutta.

Lopuksi vielä innostavia uutisia: jatkamme keskustelua myös UBF2025-tapahtumassa ensi vuoden lokakuussa!

Sitä odotellessa toivomme UBF2024-osallistujilta palautetta tapahtuman kehittämiseksi. Mikäli olit mukana, vastaa anonyymiin palautekyselyymme ja kerro meille ajatuksiasi ja ideoitasi seuraavaa kertaa varten!

Toivottavasti näemme sinut paikalla myös ensi vuonna yhteistyön ja innovaatioiden merkeissä! Pysy kuulolla!

Haluatko tietää kuinka Oulun yliopisto voisi auttaa sinun organisaatiotasi menestymään? Ota yhteyttä Innovaatiokeskuksen liiketoiminnan asiantuntijoihin:

Maria Juurikka, yritysasiantuntija
maria.juurikka@oulu.fi
+358294487646

Petri Leukkunen, asiakkuuspäällikkö
petri.leukkunen@oulu.fi
+358294481162

Kaisa Still, asiakkuuspäällikkö
kaisa.still@oulu.fi
+358294488030