6G muuttaa energia-alaa ja terveydenhuoltoa

Oulun yliopiston 6G Flagship -tutkimusohjelman julkaisema kuudes 6G Waves -lehti keskittyy etenkin energia-alan ja terveydenhuollon teemoihin.
Advancing Towards the Next Decade: 6G Waves Magazine's Latest Edition by University of Oulu's 6G Flagship

Teemat tulevat 6GESS-kokonaisuudesta (6G Enabling Sustainable Society), joka on neljän tiedekunnan yhteistyötä. Siihen liittyy tekniikkaa, teknologiaa, lääketiedettä ja liiketoiminnan tutkimista. Lisäksi lehti käsittelee viimeisimpiä tutkimusuutisia ja avaa tulevaisuuden suunnitelmia esittelemällä esimerkiksi tulevia tapahtumia. Se tarjoaa tietoa siitä, missä olemme teknologiakehityksessä nyt ja mitä voi tapahtua seuraavan kymmenen vuoden aikana.

6G Flagshipin johtajan, professori Matti Latva-ahon mukaan 6G:n avaintekijänä pitäisi olla digitaalisten palveluiden demokratisoituminen. Digitaaliset palvelut laajenevat merkittävästi 6G-aikakaudella eli 2030-luvulla, ja niillä on keskeinen rooli teollisuuden prosessien tehostamisessa sekä monien yhteiskunnan toimintojen tehostamisessa. Tämä asettaa valtavia haasteita riittävälle tavoitettavuudelle ja luotettavuudelle niin teknisesti kuin palveluiden järjestämisenkin näkökulmasta.

"Ollaan optimistisia ja ennakkoluulottomia, jotta yhteisömme määrittelee suunnan 6G:lle, joka hyödyttää koko maailmaa ja erilaisia tulevaisuuden tarpeita”, hän toteaa lehden avaussanoissaan.

6G Waves julkaistiin 6.6. Göteborgissa EuCNC & 6G Summit -konferenssissa, jonka osallistujat saivat painetun lehden heti tapahtuman alkaessa. Aiempien numeroiden digiversioiden lukijamäärä on lähes 400 000 eli lehti on alalla laajasti luettu. 6G Waves on kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä lehti, joka nostaa esille alan viimeisimmän tutkimuksen nykytilan ja esittelee kiinnostavimmat tutkimusaiheet sekä tietysti joukon ihmisiä 6G Flagshipin takana.

Lehden voit ladata ilmaiseksi tästä!

Viimeksi päivitetty: 9.6.2023