6G-tutkijamme Onel López sai vuoden parhaan väitöskirjan palkinnon

Langattomaan energiasiirtoon ja laitteiden lataukseen ratkaisuja tarjoava väitöskirja palkittiin.
6G-tutkija Onel López sai vuoden parhaan väitöskirjan palkinnon. 6G researcher Onel López has won an award for the best dissertation of the year in Finland.

Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF ovat antaneet vuoden väitöskirjapalkinnon tekniikan tohtori Onel Luis Alcaraz Lópezille hänen työstään ”Resource allocation for machine-type communication: from massive connectivity to ultra-reliable low-latency”. Työ on tehty Oulun yliopiston Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnassa. Ohjaajina ovat toimineet akatemiaprofessori Matti Latva-aho ja apulaisprofessori Hirley Alves.

Väitöskirjapalkinto jaetaan vuosittain tunnustuksena kansainvälisen mittapuun mukaan korkeatasoisesta väitöskirjasta, joka edistää tekniikan alan osaamista Suomessa. Palkinto on 7 500 euron arvoinen.

Palkintoperusteiden mukaan työn aihe on merkittävä ja työssä esitetään paljon uusia ideoita. TEKin ja TFiFin Palkintotoimikunta näki siinä myös bisnesmahdollisuuden. Huomiota kiinnitettiin myös siihen, että tekijällä on paljon meriittejä ja hän sai poikkeuksellisesti professuurin heti väitöksen jälkeen.

-Palkintojen jakamisella haluamme kannustaa laaja-alaiseen osaamiseen ja poikkitieteellisen tiedon soveltamiseen sekä tuoda esille ansiokkaita töitä ja niiden tekijöitä, TEKin yrittäjyysvastaava Martti Kivioja sanoo.

Onel López on mukana tutkimusryhmässä, joka keskittyy muun muassa IoT-laitteiden energiankulutuksen ratkaisuihin.

-Esimerkiksi tehdasympäristöissä on enenevässä määrin tuhansia antureita, laitteita ja robotteja ja on haaste saada niitä ladattua. Verkkoon kytkeminen, akkujen ja paristojen käyttäminen eivät ole tulevaisuudessa enää kestävä tapa. Olemmekin tutkineet langatonta latausratkaisua. Kun tunnistetaan, että laite tarvitsee lisää energiaa, virtaa lähetetään siihen langattomasti automaattisesti. Väitökseni on osa kokonaisuutta, jossa kehitimme useita strategioita, joilla energialähettimet voivat antaa virtaa kaikille lähistöllä oleville laitteille, López selittää.

Tämä on kolmas kerta, kun tekniikan alojen vuoden parhaan väitöskirja myönnetään Oulun yliopistoon. Jokaisella kerralla palkinto on tullut langattoman tietoliikenteen tutkimuskeskuksen (CWC) tutkijalle. Palkintoa on alettu myöntää vuodesta 1999. Ensimmäisenä sen sai Matti Latva-aho ja vuonna 2008 Marian Codreanu.

Katso Onel Lópezin videohaastattelu tästä linkistä.

Lisää tietoa:

Onel Lópezin haastattelu (julkaistu 6G Waves -lehdessä)

Professori Matti Latva-ahon haastattelu 6G-kehityksestä

Apulaisprofessori Hirley Alvesin haastattelu IoT-tutkimuksesta