6G-tutkimukselle jatkorahoitus Suomen Akatemialta

Suomen Akatemian lippulaivajaosto on myöntänyt jatkorahoituksen kuudelle lippulaivaohjelman osaamiskeskittymälle, joista yksi on Oulun yliopiston 6G Flagship.
6G-tutkimukselle jatkorahoitus Suomen Akatemialta
6G on the ice

Arviointiryhmän mukaan tutkimuskokonaisuudessa ensimmäisten vuosien tulosten pohjalta on selvää, että tutkimus on korkeatasoista ja se on taloudellista kasvua tukevaa. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus on merkittävää ja yhteistyö olennaisten kumppanien kanssa on vahvaa. Seuraaville neljälle vuodelle on siis rahoitus ja kannustava vihreä valo jatkaa tehtyä työtä.

”Jatkorahoitus neljälle seuraavalle vuodelle on signaali, että olemme tehneet oikein oikeita asioita. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat selvät. Meidät on kansainvälisesti tunnistettu keskeiseksi toimijaksi 6G-tutkimuksessa ja -kehityksessä. Yhteistyömme eri tutkimusorganisaatioiden ja yritysten kanssa on laajaa ja konkreettisia kumppanuuksia on avattuna niin Aasiaan kuin Pohjois-Amerikkaan ja luonnollisesti paljon Eurooppaan. Globaalina lippulaivana aiomme pysyä jatkossakin”, kertoo professori Matti Latva-aho, 6G Flagshipin johtaja, Oulun yliopistosta.

Tutkimustuloksia, kumppanuuksia ja uusia avauksia esitellään esimerkiksi ensi kesänä yhteistyössä Euroopan komission kanssa järjestettävässä Joint EuCNC & 6G Summit tapahtumassa. 6G-ekosysteemissä on mukana jo yli 500 kumppania 71 maasta, ja siihen otetaan mukaan lisää niin tutkimusorganisaatioita kuin yrityksiäkin. Strategiset kumppanit ovat Nokia, Keysight Technologies, Interdigital, Aalto yliopisto, Tampereen yliopisto, Helsingin yliopisto, Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, VTT ja Business Oulu. Kahdeksan vuoden kokonaisbudjetti 6G Flagshipissä on 251 miljoonaa euroa, joka koostuu suoraan Suomen Akatemialta ja Oulun yliopistolta itseltään tulevasta rahoituksesta mutta merkittävältä osin kumppanien kanssa tehtävistä hankkeista sekä yritysrahoituksesta.

Lue tuoreimmat luvut ja uutiset 6G Flagshipistä 6G Waves -lehdestä

Seitsemän tuoretta 6G-demovideota voit katsoa tästä 6G Flagshipin kanavalta.

Katso lisätietoja Suomen Akatemian lippulaivaohjelmasta.

Viimeksi päivitetty: 13.1.2022