Aineenopettajakoulutuksen soveltuvuuskoe syksy 2024 - ilmoittautuminen 30.9. mennessä

Syksyllä 2023 opintonsa aloittaneet opiskelijat voivat nyt ilmoittautua syksyn 2024 soveltuvuuskokeeseen. Haku koskee lukuvuonna 2026-2027 järjestettäviä aineenopettajan pedagogisia opintoja.

Hakeminen lv. 2026-2027 järjestettävään aineenopettajakoulutukseen (aineenopettajan pedagogiset opinnot, 60 op)

Syksyllä 2023 opintonsa aloittaneet opiskelijat ovat voineet osallistua aineenopettajakoulutuksen soveltuvuuskokeeseen ensimmäisen kerran keväällä 2024 ja nyt on toinen soveltuvuuskoetilaisuus.

• Ilmoittaudu soveltuvuuskokeeseen Pepissä koodilla KE00AM72-3002 Aineenopettajakoulutuksen soveltuvuuskoe, syksy 2024 30.9.2024 mennessä
  • Soveltuvuuskoe järjestetään loka-marraskuussa (viikot 44-45), tarkka tieto ilmoitetaan sinulle sähköpostilla.
Valinta

Valinta aineenopettajankoulutukseen tehdään keväällä 2025 soveltuvuuskokeen ja opintomenestyksen perusteella.

Soveltuvuuskokeesta voit saada 0–20 pistettä. Alin hyväksytty pistemäärä on kymmenen. Opintomenestys lasketaan kertomalla pääaineen perusopintojen tarkka, opintopistemäärällä painotettu keskiarvo neljällä.

TÄRKEÄÄ: Perusopintojen tulee olla valmiina toisen opiskeluvuoden helmikuun loppuun mennessä. HUOM! Suomen kielen ja kirjallisuuden opiskelijoilla tulee olla suoritettuna perusopinnot sekä suomen kielestä että kirjallisuudesta. Opintomenestyspisteiden laskennassa huomioidaan molemmat perusopinnot.

Jos perusopinnot eivät ole määräaikaan mennessä valmiit, keskiarvo lasketaan suoritetuista perusopinnoista käyttämällä jakajana perusopintoihin vaadittavaa todellista opintopistemäärää. Huomaa, että tämä laskee keskiarvoa! Maksimipistemäärä on 20. Alin hyväksytty pistemäärä on kymmenen. Jos perusopintokokonaisuus on suoritettu kokonaisuudessaan ennen opintojen aloittamista esimerkiksi toisessa yliopistossa tai avoimessa yliopistossa, opintomenestys lasketaan näistä opinnoista.

Päätös valinnasta aineenopettajankoulutukseen tehdään maaliskuussa 2025. Valintaan osallistuvat automaattisesti kaikki soveltuvuuskokeessa käyneet. Hakijoiden päätyessä tasapisteisiin hakijoiden järjestys ratkaistaan ensisijaisesti opintomenestyspisteiden ja toissijaisesti soveltuvuuskokeen perusteella. Opiskelupaikan vastaanottaessasi sitoudut suorittamaan opinnot ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Opinnot

Pedagogisten opintojen aloittamisen edellytyksenä on, että olet suorittanut vähintään 60 op:n opinnot opetettavassa pääaineessa ja sivuaineessa (jos sellainen on) 25 op. Opintopistemäärät tarkistetaan toukokuussa 2026. Jos sinulla ei ole riittävästi opintoja, et voi aloittaa pedagogisia opintoja. Sinun on toimitettava ennen pedagogisten opintojen alkua tiedekuntaan myös rikostaustaote. Saat tästä erillisen ohjeen kevätlukukaudella 2026.

Pedagogiset opinnot alkavat syksyllä 2026.

Huomaathan, että pedagogiset opinnot edellyttävät aktiivista läsnäoloa.

Perustellusta syystä (sairaus, varusmies-/siviilipalvelus, raskaus; ei kuitenkaan esim. opiskelijavaihto) voit lykätä opintojen aloittamista vuodella.

Pedagogisiin opintoihin valituille opiskelijoille järjestetään informaatiotilaisuus hieman ennen opintojen alkua.

Viimeksi päivitetty: 10.9.2024