Angela Suorsa auttaa opiskelijoita oikeille urapoluille

Uraohjaaja Angela Suorsa palkittiin Oulun yliopiston lukukauden avajaisjuhlassa yliopiston arvon ”kannamme vastuuta” esimerkillisestä toteuttamisesta. Oulun yliopiston Career Centressä työskentelevä Suorsa auttaa kuukausittain noin viittäkymmentä opiskelijaa löytämään oman urapolkunsa.
Photo of Angela Suorsa.

“Yhteistyömme aikana opiskelija voi löytää tulevan työpaikkansa lisäksi itsensä, omat taitonsa sekä rohkeuden tarttua yllättäviinkin tilaisuuksiin”, hän kertoo.

Linnanmaan kampuksella sijaitsevan Career Centren työntekijät tarjoavat muun muassa yksilöllistä ohjausta, harjoitusapua työhaastatteluja varten, työpajoja sekä tapahtumia, joissa opiskelijat ja yritykset kohtaavat.

Career Centren tarkoitus ei ole Suorsan mukaan se, että opiskelija kävelee juuri valmistuttuaan sisään ja pyytää etsimään hänelle työpaikan. Career Centressä autetaan opiskelijaa jo opintojen aikana oikealle urapolulle.

ICT-ala houkutti Ouluun

Angela Suorsa saapui Ouluun noin 30 vuotta sitten. Hän oli ensimmäisiä kansainvälisiä opiskelijoita Oulussa. Houkuttimena noihin aikoihin toimi nopeasti kasvava ICT-ala ja varsinkin Nokia, jonka työ matkapuhelinten parissa oli uutta ja innovatiivista.

”Oulun yliopisto oli tunnettu yhteistyöstään Nokian kanssa, ja koska halusin olla alallani paras ja oppia siitä niin paljon kuin mahdollista, oli päätös Ouluun lähtemisestä helppo”, Suorsa sanoo.

Oulussa ovia alkoi avautua eri työpaikkoihin, ja vaihtokohteeksi tarkoitetusta kaupungista tulikin pian pysyvä koti.

”Olin nuori ja tiedonhaluinen. Uusia mahdollisuuksia avautui jatkuvasti ja halusin kokeilla uusia asioita. Samalla polulla jatkan edelleen, mutta nyt kannustan myös opiskelijoita olemaan rohkeita ja levittämään siipensä”, Suorsa kertoo.

Suorsa suoritti diplomi-insinöörin tutkintonsa loppuun Oulun yliopistossa. Hän työskenteli alalla pitkään, mutta uteliaisuus sekä jatkuva kehittymisen ja oppimisen halu mahdollistivat sen, että uusia kuvioita tuli mukaan vuosien varrella. Pikkuhiljaa kansainväliset aiheet alkoivat kiinnostaa, ja niiden parissa Suorsa saakin työskennellä nykyisissä työtehtävissään.

Apua sekä kansainvälisille että suomalaisille opiskelijoille

Kaksi vuotta sitten Oulun yliopistolle tehdyt kampanjalahjoitukset mahdollistivat uraohjaajan rekrytoinnin. Ainoa ohje, jonka Suorsa työhönsä sai, oli etsiä sopivia tapoja auttaa kansainvälisiä tutkinto-opiskelijoita löytämään työpaikkoja – mielellään Oulusta. Vuoden jälkeen Suorsan työnkuva kuitenkin muuttui, ja hänen tehtäväkseen tuli auttaa kaikkia yliopiston opiskelijoita. Hän perusti Career Centren, joka palvelee sekä kansainvälisiä että suomalaisia opiskelijoita tasavertaisesti.

Suorsan mukaan yrityksille tärkeintä hakijassa on työhön sopivan koulutuksen lisäksi se, millainen ihminen hän on. Onko hän sellainen, jonka kanssa haluaa lähteä lounaalle tai juoda kupin kahvia työpäivän lomassa? Inspiroiko hän luonteellaan yrityksen muita työntekijöitä? Opiskelijoille on tärkeää painottaa, että työhaastatteluissa heidän täytyy olla parhaita versioita itsestään. Suorsan tehtävänä on auttaa opiskelijoita löytämään parhaat puolensa ja tuomaan ne esiin oikealla tavalla.

Vahvuutena kyky asettua opiskelijoiden asemaan

Angela Suorsa on ollut niin tutkinto-opiskelija kuin työnhakija. Varsinkin kokemus siitä, kuinka kansainvälisenä opiskelijana etsitään omaa paikkaa, on tuttu. Suorsan vahvuus onkin, että hän osaa asettua niiden ihmisten asemaan, joiden parissa hän työskentelee ja joita hän auttaa. Lisäksi hän jaksaa olla aina se, joka tsemppaa ja kannustaa.

”Työn parhaita puolia ovat ne hetket, kun toivonsa menettäneen opiskelijan saa jälleen näkemään mahdollisuudet onnistumiseen”, Suorsa mainitsee.

Suorsan työn merkityksen voi nähdä esimerkiksi siinä, että viime vuonna Career Centren tapahtuma ITEE meets the companies auttoi viittätoista paikallista ICT-alan yritystä rekrytoimaan Oulun yliopiston opiskelijoita työntekijöiksi. Lisäksi tänä vuonna Career Centre teki yhteistyötä CERNin eli Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen kanssa. CERN etsi Oulusta tietotekniikan ja IT-alan osaajia ja tarjolla oli yli 400 työpaikkaa.

Kaikki Career Centren avulla työllistyneet opiskelijat ovat päässeet alkuun urapoluissaan. Voisi siis sanoa, että työ, jota ei kaksi vuotta sitten ollut olemassakaan, on näyttänyt merkityksensä ja sen tekijä todellakin on palkitsemisen arvoinen.

Haastattelu: Vilma Lehto

Viimeksi päivitetty: 28.9.2022