Biokaasuun panostetaan tulevaisuudessa - ARVO-hankkeen päätösseminaarissa luotiin katsaus ajankohtaisiin energiamuotoihin

Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin ARVO-hankkeen päätösseminaarissa 17.3.2022 esiteltiin kiinnostavia näkymiä tämän hetken ja tulevaisuuden energiamuotoihin. Esille nousivat mm. biokaasu, hukkalämmön hyödyntäminen ja energian paikallisuus.
Tuomas Kilpimaa luennoimassa ARVO-hankkeen seminaarissa

Valion kehityspäällikkö Robert Harmoinen kertoi tilaisuudessa Valion panostavan voimakkaasti biokaasun tuotantoon. Tavoite on käyttää biopolttoainetta maitoautoissa. Valion ja ST1:n yhdessä omistava Laatukaasu Oy on investoimassa isoon biokaasulaitokseen Pohjois-Savossa. Tavoitteena on, että laitos olisi toiminnassa vuonna 2026. Valio kartoittaa myös muita mahdollisia sijantipaikkoja uusille laitoksille.

Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin tutkimusjohtaja Ossi Kotavaara on tutkinut biokaasulaitosten parhaita sijaintipaikkoja Pohjois-Pohjanmaalla. ”Optimoimalla lannan saanto ja kuljetusetäisyydet Oulun eteläinen alue - erityisesti Nivala ja Kalajoki - osoittautuivat parhaimmiksi sijantipaikoiksi biokaasun tuotannolle”, Kotavaara kertoi.

ARVO-hankkeessa tehtiin Nivalan teollisuuskylän alue-energiaselvitys Granlund Oy:n toimesta. Projektipäällikkö Tuomas Kilpimaa esitteli keinoja, miten teollisuuskylän yritysten hukkalämpöä voitaisiin jatkossa hyödyntää. Erityisesti kun teollisuuskylää laajennetaan, tulisi lämpöverkon suunnittelussa ottaa huomioon uudet energiamuodot ja hukkaenergian hyödyntäminen. Kilpimaa kertoi myös mahdollisuudesta tuottaa aurinkosähköä keskitetyssä voimalassa teollisuuskylän yhteydessä.

Lopuksi Nivalan Kaukolämmön toimitusjohtaja Hannu Petäistö korosti, kuinka Nivalassa on tuotettu aina energiaa paikallisista raaka-aineista eikä esimerkiksi venäläistä haketta ole koskaan käytetty. 99,5 % energiasta tuotetaan paikallisesta hakkeesta, kierrätyspuusta ja muista tähteistä. Petäistö korosti huoltovarmuuden merkitystä, mistä syystä Nivalan kaukolämpö käyttää myös jonkin verran kotimaista turvetta - viime vuonna 7 %. Nivalan kaukolämpö palvelee 635 kiinteistöä ja pystyy tuottamaan sekä lämpöä että sähköä. Kannattava toiminta on mahdollistanut sen, että energian hinta on ollut sama yli 6 vuotta.

Lopuksi Tuuli Pohjola Feasib Oy:stä kertoi alueellisesta energianeuvonnasta ja yritysten energiakatselmuksista.

Seminaariin osallistui paikan päällä yli 20 henkeä ja tapahtumaa seurasi paikallisTV:stä yli 90. Seminaarin tallenne on katsottavissa täällä sekä myöhemmin Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin YouTube-kanavalla tekstitettynä.

ARVO -Vähähiilinen yritysekosysteemi maaseudun ratkaisuna kestävään kasvuun –hankkeen toteuttivat vuosina 2020–22 Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti ja NIHAK ry. Hankkeessa on selvitetty Nivalan teollisuuskylän kierrätyksen tehostamista sekä keinoja energiatehokkuuden parantamiseksi. ARVO on edistänyt alueella tietoisuutta vähähiilisistä ratkaisuista ja niiden hyödyistä mm. julkaisemalla Kohti hiiliviisautta -oppaan yrityksille. Lisäksi on tutkittu biokaasun tuotantoyksiköiden sijainnin ja raaka-ainelogistiikan optimointia. Hanketta ovat rahoittaneet Pohjois-Pohjanmaan liitto (EAKR), Nivalan kaupunki, Nivalan Teollisuuskylä Oy, NIHAK ry sekä Nivalan Kaukolämpö Oy.

Lisätietoja:

Ulla Lehtinen, erikoistutkija, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti

ulla.lehtinen@oulu.fi, +358 50 4761 624

Kuva: Ulla Lehtinen, kuvassa Granlund Oy:n projektipäällikkö Tuomas Kilpimaa esittelee Nivalan Teollisuuskylän alue-energiaselvitystä.

Viimeksi päivitetty: 22.3.2022