Chattirobotti Kela-Kelpo neuvoo nyt myös opiskelijoita

Kela-Kelpo osaa nyt vastata myös opiskeluaiheisiin kysymyksiin. Siltä voi kysyä esimerkiksi opiskelijoiden terveydenhoitomaksusta tai opintolainahyvityksestä.

Chattirobotti Kela-Kelpo on alkanut vastata 15.9.2021 alkaen opiskelijoiden kysymyksiin kela.fi-sivuston Opiskelijat-osiossa. Opiskelijoiden apuna aloittaa lokakuussa myös Kelpon ruotsinkielinen chattirobottikollega FPA-Folke.

Kela-Kelpo ja FPA-Folke ovat palvelleet maaliskuusta alkaen, ja tätä ennen ne ovat vastanneet lapsiperheisiin ja toimeentulotukiasioihin liittyviin kysymyksiin.

Kela-Kelpo oppii uutta päivittäin

Opiskeluaiheisissa kysymyksissä Kela-Kelpo on aluksi erikoistunut terveydenhoitomaksuun ja opintolainahyvitykseen sekä aivan yleisimpiin opintotukeen liittyviin aiheisiin. Kela-Kelpo on kuitenkin nopea ja innokas oppimaan uutta.

Kelan palveluasiantuntijat käyvät päivittäin läpi Kela-Kelpon kanssa käytyjä keskusteluita ja opettavat niiden perusteella Kela-Kelpon taustalla olevaa tekoälyä vastaamaan entistä paremmin.

Tekoälyä on opetettu myös Kysy Kelasta -palstalle lähetettyjen kysymysten avulla. Niistä on tunnistettu usein kysyttyjä aiheita ja saatu valmiita kysymyslauseita chattirobotin kehittämistä varten.

Vinkkejä keskusteluun Kela-Kelpon kanssa

Parhaiten Kela-Kelpo osaa auttaa, kun sille esitetään lyhyitä ja ytimekkäitä kysymyksiä. Voit kokeilla kysyä asiaasi Kela-Kelpolta ennen kuin soitat asiakaspalveluun. Robotti ei kuitenkaan tiedä, kenen kanssa se keskustelee, joten se ei voi antaa henkilökohtaiseen tilanteeseen liittyvää neuvontaa.Älä lähetä henkilötietojasi viestissä.

Näillä vinkeillä saat Kela-Kelpolta parhaiten apua:

• Käytä avainsanoja, esimerkiksi sanaa äitiysavustus tai toimeentulotuki.
  • Kirjoita korkeintaan muutaman sanan lauseita.
  • Kysy vain yksi kysymys kerrallaan.
  • Voit kysyä myös sellaista, mitä et kehtaisi puhelimessa kysyä.

Kela-Kelpo on hyvä Kela–suomi-sanakirja. Muista kysyä termejä.

Lue lisää chattirobotti Kela-Kelposta: www.kela.fi/chattirobotti

Viimeksi päivitetty: 22.9.2021