Fulbright Suomi -säätiö ja Oulun yliopisto uuteen yhteistyösopimukseen

Oulun yliopisto on allekirjoittanut uuden yhteistyösopimuksen Fulbright Suomi -säätiön kanssa. Sopimuksen myötä julkaistaan uusi Fulbright–University of Oulu Scholar Award -stipendi. Yhteistyö ja stipendi avaavat uusia, entistä parempia mahdollisuuksia yhdysvaltalaisille tutkijoille tehdä tutkimustaan sekä opetustyötä Oulun yliopistossa – yhdessä pohjoisimmista yliopistoista maailmassa.

Uudella stipendillä voidaan rahoittaa 3–9 kuukauden vierailuja millä tahansa Oulun yliopiston edustamilla aloilla. Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki on tyytyväinen uuteen sopimukseen ja toimivaan yhteistyöhön Fulbrightin kanssa.

”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että saamme syventää jo pitkäikäistä yhteistyötämme Fulbright Suomi -säätiön kanssa. Tämä sopimus osoittaa sitoumuksemme näkyvään ja kansainväliseen yhteistyöhön yhdysvaltalaisen tiedeyhteisön kanssa. Olemme innoissamme, että saamme toivottaa yhdysvaltalaisia tutkijoita tervetulleiksi tekemään yhteistyötä kanssamme ja kehittämään yhteiskunnallista sekä tieteellistä vaikuttavuuttamme.” Niinimäki kertoo.

Fulbright–University of Oulu Scholar Award -stipendi on uusin allekirjoitettu yhteistyösopimus, jonka avulla Fulbright mahdollistaa yhdysvaltalaisten tutkijoiden tutkimus- ja opetustyötä Suomen korkeakouluissa. Hakuaika lukukauden 2024–25 vierailuille avautuu helmikuussa 2023.

Fulbright Suomi -säätiö (Fulbright Finland Foundation) on yksityinen, voittoa tavoittelematon organisaatio Helsingissä. Säätiön tavoitteena on edistää Suomen ja Yhdysvaltain välistä yhteistyötä etenkin tiedonvaihdon ja tieteen saralla. Tavoitteena on myös yhdistää suomalaisia ja yhdysvaltalaisia asiantuntijoita. Säätiö toimii ja tekee yhteistyötä hallinnollisesti säätiöiden, yliopistojen ja muiden sidosryhmien kanssa molemmilla puolilla Atlantin valtamerta. Fulbright tukee koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälistymistä Suomessa.

Lisätietoja Fulbright Suomi -säätiön ja Oulun yliopiston sopimuksesta sekä stipendistä Fulbrightin kotisivuilta.

Viimeksi päivitetty: 21.12.2022