Haku pedagogisiin opintoihin päättyy 3.4.

Kokeet on tarkoitettu ensisijaisesti syksyllä 2021 opintonsa aloittaneille. Pedagogiset opinnot suoritetaan syyslukukaudella 2024 ja kevätlukukaudella 2025.

Ilmoittautuminen kevään 2022 soveltuvuuskokeisiin on alkaa 7.3.2022 ja päättyy 3.4.2022. Kokeet järjestetään toukokuussa (n. viikot 19—20). Kokeet on tarkoitettu ensisijaisesti syksyllä 2021 opintonsa aloittaneille. Opetussuunnitelman mukaan voit käydä kokeessa kaksi kertaa (keväällä 2022 tai/ja syksyllä 2022 (= ensimmäisen opiskeluvuoden kevätlukukausi tai toisen opiskeluvuoden syyslukukausi)).

Valinta opettajankoulutukseen tehdään vuoden vaihteessa 2022–2023. Opinnot suoritetaan syyslukukaudella 2024 ja kevätlukukaudella 2025.

Ilmoittaudu soveltuvuuskokeeseen Pepissä:

Opintojakso 050505A Aineenopettajakoulutuksen soveltuvuuskoe

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 3.4.2022.

Tarkka tieto kokeen ajankohdasta ilmoitetaan ilmoittautuneille sähköpostilla.

Opettajankoulutus sisältyy suorittamaasi maisterintutkintoon. Pedagogisen pätevyyden tuottavat opettajan pedagogiset opinnot 60 op. Opettajan viran saamisen ehtona on aina suoritettu maisterintutkinto ja vaadittavat opinnot opetettavassa aineessa tai opetettavissa aineissa.

Valinta aineenopettajankoulutukseen tehdään soveltuvuuskokeen ja opintomenestyksen perusteella. Kokeita järjestetään kerran lukukaudessa. Soveltuvuuskokeesta voit saada 0–15 pistettä. Alin hyväksytty pistemäärä on kahdeksan.

Päätös valinnasta aineenopettajankoulutukseen tehdään vuoden vaihteessa 2022–2023. Valintaan osallistuvat automaattisesti kaikki soveltuvuuskokeessa käyneet. Hakijoiden päätyessä tasapisteisiin hakijoiden järjestys ratkaistaan ensisijaisesti opintomenestyspisteiden ja toissijaisesti soveltuvuuskokeen perusteella. Opiskelupaikan vastaanottaessaan sitoudut suorittamaan opinnot ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Aloituspaikat:

biologia: 10

fysiikka: 15

kemia: 10

maantiede: 10

matematiikka: 35

Pedagogisten opintojen ensimmäinen osa (30 op) suoritetaan syyslukukaudella 2024. Sinun on toimitettava keväällä 2024 tiedekunnalle rikostaustaote. Opintojen toinen osa (30 op) suoritetaan kevätlukukaudella 2025.

Huomaathan, että pedagogiset opinnot vaativat läsnäoloa.

Perustellusta syystä (sairaus, varusmies-/siviilipalvelus, raskaus, ei kuitenkaan esim. opiskelijavaihto) voit lykätä opintojen aloittamista vuodella.

Pedagogisiin opintoihin valituille opiskelijoille järjestetään informaatiotilaisuus kevätlukukauden 2024 alussa.

Viimeksi päivitetty: 30.3.2022