Julkaisu: Pienillä yrityksillä on vahva rooli vihreässä siirtymässä ja alueellisessa huoltovarmuudessa Ylä- ja Itä-Kainuussa

Mikro- ja pienyritykset ovat keskeisiä toimijoita vihreässä siirtymässä ja Suomen huoltovarmuudessa. Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin uudessa julkaisussa tarkastellaan Ylä- ja Itä-Kainuun pienten yritysten roolia vihreän siirtymän ja huoltovarmuuden strategisessa ohjauksessa Suomessa. Maaseutumaisen ja harvaan asutun resurssiperiferian konteksti avaa uudenlaisen näkymän mikro- ja pienyritysten merkitykseen näissä teemoissa.
järvinäkymä korkealta mäeltä

Vihreän siirtymän lainsäädännöllinen ohjaus EU- ja kansallisella tasolla asettaa Suomen kunnianhimoiseksi tavoitteeksi olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tämä tuo Ylä- ja Itä-Kainuun alueelle uusia mahdollisuuksia, mutta vaatii aktiivista osallistumista ja sitoutumista.

Pienet ja mikroyritykset vihreän siirtymän ja huoltovarmuuden rakentajina

Pienten yritysten asemaa vihreässä siirtymässä on linjattu myös strategisen ohjauksen dokumenteissa. Esimerkiksi Petteri Orpon hallitusohjelma näkee elinvoimaisen maaseudun elinehtona koko Suomen hyvinvoinnille. Suomen eri alueiden luontaiset vahvuudet ja erityisosaaminen on hyödynnettävä tavoilla, jotka tukevat monialaista yritystoimintaa, investointeja, teollisuutta sekä vientiä. Mahdollisuudet hyvään elämään, sen rakentamiseen ja kannattavaan yritystoimintaan maaseudulla edellyttävät toimia, jotka pohjautuvat alueiden vahvuuksiin ja ihmisten tarpeisiin.

Pienet ja mikroyritykset ovat keskeisiä tekijöitä myös Suomen huoltovarmuuden näkökulmasta. Monet mikroyritykset toimivat huoltovarmuuden kannalta kriittisillä aloilla, kuten energia-, logistiikka- ja elintarvikesektoreilla. Näiden yritysten osallistumismahdollisuuksien ja osaamisvalmiuksien vahvistaminen vihreässä siirtymässä on tärkeää, jotta ne voivat täysipainoisesti edistää vihreää siirtymää ja turvata alueen tärkeitä toimintoja.

Julkaisu tarjoaa osana laajempaa hankekokonaisuutta tietoa päätöksentekijöille, yrityksille ja muille aluekehityksen toimijoille, jotka haluavat edistää vihreää siirtymää ja vahvistaa maaseutualueiden huoltovarmuutta. Vihreä siirtymä nähdään raportissa paitsi haasteena, myös suurena mahdollisuutena, jonka hyödyntäminen edellyttää ennakoivaa, pitkäjänteistä ja laajapohjaista yhteistyötä alueen toimijoiden kesken.

Julkaisu on tuotettu osana Ylä- ja Itä-Kainuun vihreän siirtymän osaamiskeskus -hanketta. Hankkeen hallinnoijana toimii Hyrynsalmen kunta ja partnereina Kuhmon kaupunki, Puolangan, Ristijärven ja Suomussalmen kunnat; lisäksi hankkeen osatoteuttajina ovat Helsingin Yliopisto (HY) ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopisto (LUT) sekä Oulun Yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti (KSI). Hanke on rahoitettu EU:n oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta.

Julkaisu:
Pienten yritysten osallisuus vihreään siirtymään ja alueelliseen huoltovarmuuteen : Tarkastelu Ylä- ja Itä-Kainuun alueella. Halonen, Santeri; Simunaniemi, Anna-Mari; Björk, Pauliina; Kotavaara, Ossi (2024-08-26)

Kuva: Pedacom / Rodeo

Viimeksi päivitetty: 1.10.2024