Julkaisu: Resilienssi on yrittäjän keskeinen voimavara

Resilienssi eli muutoskyvykkyys, on tärkeä kyky ja voimavara yrityksille ja yrittäjille. Viime vuosien kriisit, kuten Covid-19 pandemia ja Ukrainan sota, ovat lisänneet resilienssin merkitystä entisestään myös eurooppalaisessa liiketoimintakentässä. Resilienssin merkitys painottuu yrityksissä erityisesti kriiseissä ja yllättävissä tilanteissa, jolloin resilienssin puute voi johtaa jopa merkittäviin taloudellisiin tappioihin tai konkurssiin. Aiheesta on hiljattain tehty julkaisu Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutissa.
mies piirtää taululle

Resilienssillä tarkoitetaan yksilön tai organisaation kyvykkyyttä palautua haasteista ja vastoinkäymisistä. Selkeyttääkseen yrittäjyysresilienssin ympärillä käytävää keskustelua, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin Mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE:n tutkijat Santeri Halonen ja Peetu Virkkala julkaisivat vastikään kattavan kirjallisuuskatsauksen mikro- ja pienyrittäjien resilienssistä American Journal of Management-lehdessä.

Tutkijat Halonen ja Virkkala toteuttivat systemaattisen kirjallisuuskatsauksen selvittääkseen miten eri tavoin yrittäjyyteen liittyvää resilienssiä tarkastellaan akateemisessa kirjallisuudessa ja mitä sen kehittymisestä jo tiedetään. Systemaattisena aineistohaun ja luokittelun tuloksena löydettiin 36 keskeistä mikro- ja pienyrittäjän resilienssiin liittyvää tutkimusta. Aineisto osoitti, että resilienssin kehittymistä voidaan lähestyä yrityksessä kolmesta näkökulmasta: prosessien, yksilöiden ja aineellisten ja aieenttomien resurssien näkökulmista. Tämä korostaa yrittäjyyden resilienssin monipuolista luonnetta ja tarvetta sen kokonaisvaltaiselle kehittämiselle.

Tutkimukset osoittavat, että yrittäjän resilienssi kehittyy oppimisprosessina yrittäjän kohdatessa haasteita ja kriisejä. Kriisien ja haasteiden kohtaaminen on yrittäjän resilienssin kehittymisen puolesta siis hyväksi, kunhan yrittäjä selviää niistä. Tutkimus tarjoaa kokonaiskuvan yrittäjyyden resilienssistä minkä myötä yrittäjyyden resilienssi voidaan huomioida kokonaisvaltaisemmin mikro- ja pienyrittäjien liittyvässä tutkimus- ja hanketoiminnassa.

Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä niin akateemisessa tutkimuksessa kuin käytännön liiketoiminnan kehittämisessäkin, tarjoten työkaluja yrittäjän resilienssin kehittämiseen ja resilienssitekijöiden tunnistamiseen. Tuloksia on hyödynnetty jo vastikään pohjana jatkotutkimukselle ja yrittäjävalmennusten rakentamiselle muun muassa osana Laukaan Yritystankkaamo -hanketta, jossa yrittäjien muutoskyvykkyyttä pyritään vahvistamaan yhteisöllisyyden ja yrittäjien työtilan kautta.

Lue julkaisu:
Entrepreneurial Resilience in the Micro and Small Business Context – Systematic Literature Review.
Halonen, Santeri; Virkkala, Peetu (2023-10-24)

Viimeksi päivitetty: 25.9.2024