Kampusravintoloiden kilpailutuksesta jälleen valitus

Oulun yliopisto valitsi Oulun yliopiston ja Oamkin Linnanmaan ja Kontinkankaan kampusten ravintolapalveluiden tuottajat kilpailutuksella lokakuun alussa. Oulun yliopiston ylioppilaskunnan omistama, kilpailutuksessa mukana ollut mutta ulos jäänyt Uniresta Oy on valittanut kilpailutuksesta markkinaoikeuteen.

Valitus tarkoittaa, että kilpailutuksella valitut toimijat eivät voi aloittaa toimintaansa kampuksilla 1.1.2025, vaan ravintolapalveluita tarjoavat nykyiset toimijat väliaikaissopimuksilla, kunnes valitukseen liittyvät asiat on käsitelty.

Tällä hetkellä Linnanmaan kampuksella ravintolapalveluita tuottavat Uniresta Oy ja Juvenes Oy ja Kontinkankaalla Sodexo Oy.

“Kilpailutuksessa lähtökohtana ovat olleet hankintalain periaatteet avoimuus, syrjimättömyys ja tasapuolisuus. Emme voi suosia tai syrjiä ketään tarjoajaa,” yliopiston hankintalakimies Sanna Pikkujämsä sanoo.

Hintaa ja laatua

Uusimmassa kilpailutuksessa valintaperusteena oli halvin hinta, mutta päästäkseen mukaan hintavertailuun tarjoajien oli täytettävä laadulle asetetut korkeat vähimmäisvaatimukset. Uusi valitus koski muun muassa sitä, että valinta tehtiin pelkän hinnan perusteella ja että kilpailutuksessa olisi suosittu suuria toimijoita pienten kustannuksella.

“Yliopiston oli asettava hinta valintaperusteeksi. Edellinen kilpailutus kumottiin, sillä markkinaoikeuden mukaan emme hyödyntäneet riittävästi kilpailuolosuhteita, kun jätimme hinnan kilpailuttamatta. Yliopistona olemme toimineet lain ja vaatimusten edellyttämällä tavalla,” Pikkujämsä korostaa.

“Laatua on aiemmissa kilpailutuksissa pisteytetty muun muassa kotimaisuusasteen ja omavalmistusasteen perusteella, mutta ne eivät ole tuoneet eroja tarjoajien välille.”

Seuraavaksi Oulun yliopisto käy läpi viimeisimmän valituksen ja tekee päätöksen jatkotoimista. Ravintolakilpailutuksesta on valitettu aiemminkin.

”Valitusoikeus on jokaisen kilpailutukseen osallistujan perusoikeus. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että aina se toimija, joka ei tule valituksi, tekee valituksen. Tämä on turhauttavaa ja vaikuttaa kaikkiin tahoihin. Ravintolat toimivat väliaikaisjärjestelyin valitusaikana eikä pitkän tähtäimen kehittämistä voida tehdä. Valitusprosessi vie aikaa ja resursseja ja on kallista. Toivottavasti asia saadaan pian käsiteltyä. Se varmasti on kaikkien osapuolten etu,” Pikkujämsä sanoo.

Viimeksi päivitetty: 23.10.2024