Kela muistuttaa: Korkeakouluopiskelijoiden terveydenhoitomaksun eräpäivä 31.1. lähestyy

Korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksun määrä tarkistetaan vuosittain. Maksu on 35,80 euroa lukukaudessa vuonna 2022. Sinun täytyy maksaa se Kelalle sekä kevät- että syyslukukaudelta. Sinulle ei lähetetä laskua, vaan maksu pitää maksaa oma-aloitteisesti.

Maksat korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksun Kelalle lukukausittain eli 2 kertaa vuodessa. Sinulle ei lähetetä laskua, vaan maksu pitää maksaa oma-aloitteisesti.

Jos olet ulkomailta Suomeen tullut vaihto-opiskelija etkä suorita tutkintoa suomalaiseen korkeakouluun, sinun ei tarvitse maksaa maksua. Jos olet epävarma maksuvelvollisuudestasi, käy lukemassa, kenen pitää maksaa korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu.

• Voit maksaa maksun, vaikka et olisi vielä ilmoittautunut läsnä olevaksi.
  • Voit maksaa nyt sekä kevätlukukauden 2022 että syyslukukauden 2022 terveydenhoitomaksun.
  • Jos haet maksuun perustoimeentulotukea, maksa aina vain yhtä lukukautta koskeva maksu kerrallaan.
  • Terveydenhoitomaksun eräpäivä määräytyy sen mukaan, milloin ilmoittaudut läsnä olevaksi.
  • Kevätlukukauden eräpäivä on 31.1., jos olet siihen mennessä ilmoittautunut läsnä olevaksi. Jos ilmoittaudut kevätlukukaudelle 1.2. tai sen jälkeen, eräpäivä on 31.7.
  • Syyslukukauden eräpäivä on 30.9., jos olet siihen mennessä ilmoittautunut läsnä olevaksi. Jos ilmoittaudut syyslukukaudelle 1.10. tai sen jälkeen, eräpäivä on 31.12.

Terveydenhoitomaksun voi maksaa OmaKelassa: Omat etuudet > Muut etuusasiat > Korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu.

OmaKelasta voit siirtyä omaan verkkopankkiisi maksamaan maksun tai tulostaa maksutiedot itsellesi.

Jos et maksa terveydenhoitomaksua eräpäivään mennessä, Kela muistuttaa maksun maksamisesta. Jos terveydenhoitomaksu maksetaan eräpäivän jälkeen, Kela perii 5 euron kiinteän viivästymismaksun. Jos et maksa terveydenhoitomaksua maksumuistutuksen jälkeenkään, Kela voi kuitata eli vähentää maksun ja viivästymismaksun opintorahasta ilman suostumustasi. Jos maksua ei saada kuitattua opintorahasta, terveydenhoitomaksu siirretään lain perusteella ulosottoon.

Jos et voi käyttää Kelan asiointipalvelua esimerkiksi siksi, ettei sinulla ole suomalaisen pankin verkkopankkitunnuksia, maksa maksu Kelalle tilisiirtona.

Lue lisää täältä.

Viimeksi päivitetty: 27.1.2022