Kerttu Saalasti –seminaari: katse elinkeinoelämää vahvistavaan yhteistyöhön - MYRY ry:n puheenjohtaja palkittiin

Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala kertoi Ylivieskassa pidettyyn Kerttu Saalasti -seminaariin 20.9.2024 lähettämässään tervehdyksessä, miten hallituksen miljardipanos vaikuttaa tutkijoiden ja yrittäjien yhteistyön kehittämiseen. Seminaarissa jaettiin myös jo neljättä kertaa Kerttu Saalasti -palkinto.
Matti Muhos ja Liisa Hanén
Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtajalla, Matti Muhoksella ja Kerttu Saalasti -palkinnon saaneella Mikro- ja yksinyrittäjät ry MYRY:n puheenjohtajalla, Liisa Hanénilla oli hymy herkässä seminaarin jälkeen. Kuva: Minna Kilpeläinen

Seminaarissa aiheena oli “Tehdään työtä yhdessä – Miten verkostot ja kumppanuudet kehittävät yrittäjyyttä?”. Tapahtumassa puhuttiin mm. siitä, miten yliopisto ja elinkeinoelämä tekevät yhteistyötä kasvuedellytysten ja yrittäjyyden vahvistamiseksi.

Sari Multalan mukaan tämän hallituskauden aikana miljardilla eurolla kasvatettavalla tutkimus- ja tuotekehitysrahoituksella kannustetaan olemassa olevia yrityksiä investoimaan tutkimustoimintaan ja toteuttamaan kokonaan uusia tutkimuspohjaisia yritysideoita. Multala peräänkuulutti myös kasvua tukevien palveluiden ja yritysneuvonnan kohdentamista mikro- ja yksinyrittäjille sekä aloittaville yrittäjille. Mallia voitaisiin ottaa esimerkiksi Viron yrittäjätilistä.

Seminaarin yksi kohokohta oli 5000 euron arvoisen Kerttu Saalasti -palkinnon myöntäminen. Palkinto annetaan vuosittain merkittävistä saavutuksista mikroyrittäjyyden, yrittävän kulttuurin tai yhteiskunnallisen vaikuttamisen edistämiseksi. Tänä vuonna palkinnon sai Mikro- ja yksinyrittäjät MYRY ry:n perustaja ja puheenjohtaja Liisa Hanén. MYRY ry on mikro- ja yksinyrittäjien etua ajava puoluepoliittisesti sitoutumaton yhdistys, jonka Hanén on nostanut tärkeäksi vaikuttajaksi suomalaiseen päätöksentekoon.

Kerttu Saalasti säätiön asiamies, professori ja Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtaja Matti Muhos, kiitti Hanénia esimerkillisestä työstä mikroyrittäjyyden yhteiskunnallisten kysymysten esille nostamisessa. "Hanénin perustaman yhdistyksen myötä mikroyrittäjien ääni kuuluu suomalaisessa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa aiempaa paremmin. MYRY:n perustaminen on valtakunnallisesti poikkeuksellinen teko, jolla on erityinen uutuusarvo", Muhos totesi.

“Työelämän ja yrittäjyyden murros on täynnä ilmiöitä, joilta emme voi enää sulkea silmiämme. Meillä pitäisi olla jo kiire muuttaa mikroyrittäjien asemaa ja kilpailukykyä paremmaksi monin tavoin, yksinyrittäjyyden lukuisat erilaiset muodot, yrittäjyyden ja palkkatyön yhdistäminen, alustatalous, pienten alihankkijoiden asema, maahanmuuttajayrittäjyys ja kansainvälistyminen muutamina esimerkkeinä. Kaikkein tärkeimpänä pidän yrittäjien sosiaali- ja eläketurvan parantamista ja uudistamista nykypäivään”, Liisa Hanén sanoi.

Seminaarissa esiintyi myös Oulun yliopiston Kauppakorkeakoulun ja Kerttu Saalasti Instituutin uusi mikroyrittäjyyden apulaisprofessori Robert van der Have, joka aloitti lahjoitusvaroin perustetussa tehtävässään kesällä 2024. Van der Have tutkii muun muassa yrittäjyyden ja innovaatioiden kehittämistä julkisen politiikan näkökulmasta.

Mikroyrittäjyyskeskus MicroENTREn tutkimusjohtaja Martti Saarela korosti kumppanuuksien merkitystä tutkimuksessa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Saarelan mukaan tutkimuksen painoarvo MicroENTREssä on uuden professuurin myötä selkeästi vahvistunut samalla, kun tutkimusryhmä tekee yhteiskunnallisesti vaikuttavaa työtä yritysten, yrityspalvelutoimijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa.

Seminaarin tallenne on nähtävissä Oulun yliopiston YouTube-kanavalla täältä.

Viimeksi päivitetty: 20.9.2024