Kestävä kehitys työelämässä

Kestävän kehityksen periaatteiden tuntemus on työelämässä tärkeä taito. Tutustu kestävyysteemojen parissa työskentelevien alumnien tarinoihin ja kestävän kehityksen opiskelumahdollisuuksiin Oulun yliopistossa.

Opetushallituksen osaamisen ennakoinnin raportissa (2019) todettiin, että tärkein työelämän geneerinen osaaminen vuonna 2035 on kestävän kehityksen periaatteiden tuntemus. Elokuussa 2024 Oulun yliopiston koulutusvararehtori Mirja Illikainen hyväksyi kestävyyden, vastuullisuuden ja eettisyyden yhdeksi kaikkien tutkintojen geneerisistä taidoista, jotka implementoidaan syksyllä 2026 alkaviin opetussuunnitelmiin. Kysyimme alumneiltamme, miten kestävän kehityksen ja kestävyyden teemat näkyvät heidän työssään.

Pohjoismaista filologiaa Oulussa opiskellut Kiia Palo työskentelee viestinnän asiantuntijana Pidä Saaristo Siistinä ry:ssä. ”Ihmisen toimintahan ei koskaan ole täysin ympäristöystävällistä, mutta tarjoamme ratkaisuja, jotta yksilöt voisivat toimia ympäristön kannalta kestävämmin. Viestintämme tavoittaa kansalaisia kaikilla eri yhteiskunnan tasoilla, joten ratkaisukeskeisyys on meille tärkeää. Emme halua lannistaa lietsomalla kauhua, vaan rohkaista kaikkia toimimaan kertomalla, että ympäristöongelmat ovat asioita, joille jokainen voi tehdä jotain.” Lue Palon alumnitarina täältä.

Kauppatieteiden maisteri, väitöskirjatutkija Julia Autio työstää parhaillaan Oulun yliopistossa tutkimustaan metsäalan kestävyyssiirtymästä ja yksilön arvojen ja toiminnan merkityksestä siinä. ”Metsä toimii aivan erinomaisena näyttämönä kestävyyssiirtymälle, kun ilmastonmuutos vaikuttaa esimerkiksi metsän tuholaisiin ja kasvukauteen. Samalla pahimmillaan metsätalous voi kontribuoida ilmastonmuutokseen eli se on kuin noidankehä. Kuitenkin yritystoiminnassa ja innovaatioissa on myös mahdollisuuksia korvata esimerkiksi uusiutumattomista luonnonvaroista tehtäviä materiaaleja puuperäisillä ja metsästä saatavilla resursseilla.” Lue Aution alumnitarina täältä.

Oulusta kaksoistutkinto-ohjelmasta valmistunut ja parhaillaan Tampereen yliopistossa biolääketieteen väitöskirjaa tekevä Niyati Kandikanti tutkii in vitro -mallinnusta aivosyövän hoidossa ja haluaa tuoda omalla alallaan enemmän esille kestävyysnäkökulmia. “Kestävyysteemojen opiskelu myös auttaa ymmärtämään, mitä maailmassa on meneillään ja miten voi kommunikoida muiden kanssa, tehdä yhteistyötä ja kyetä vaikuttamaan muutoksiin korkeammallakin tasolla. Jos on perehtynyt ilmiöihin, jotka ovat monimutkaisia sosiaalisten, taloudellisten ja ekologisten näkökulmien risteyskohtia, niille pystyy rakentamaan parempia ratkaisuideoita sekä yksilötasolla että organisaatiotasolla.” Lue Kandikantin alumnitarina täältä.

Haluatko opiskella kestävää kehitystä ja kestävyysteemoja?

Kestävän kehityksen sivuaine 25 op – Tutustu kestävään kehitykseen ja kestävyyden eri ulottuvuuksiin monitieteisesti! Tiedekuntien yhteistyönä toteuttama sivuaine on avoin kaikille Oulun yliopiston tutkinto-opiskelijoille. Vaihtoehtoisesti voit myös opiskella yksittäisiä opintojaksoja sivuaineen tarjonnasta. Osa opintojaksoista sopii myös vaihto-opiskelijoille.

Tutustu myös muihin kestävyyteen liittyviin sivuaineisiin: Ympäristönsuojelun perusteet, Humanistinen ja yhteiskuntatieteellinen ympäristötutkimus sekä Ilmastonmuutos ja pohjoinen kestävyys.

Oulun yliopiston kuuluu lisäksi useisiin korkeakoulujen yhteistyöverkostoihin, joiden kautta opiskelijat voivat suorittaa kestävyyteen, vastuullisuuteen ja/tai ympäristöteemoihin liittyviä opintoja. Lue täältä ristiinopiskelun ohjeista sekä tutustu eri verkostojen opintotarjontaan: Kestävyysopintojen verkosto, Climate University, UniPID ja Biodiversiteettikoulutusverkosto. Myös UNICin tarjonnassa löytyy yksittäisiä kestävyysaiheisia opintojaksoja.

Viimeksi päivitetty: 17.9.2024