Kestävään kehitykseen liittyviä opintojaksoja tarjolla

Tutustu tästä uutisesta kestävän kehityksen opintojaksoihin.

Kestävän kehityksen sivuaineopinnot

Kestävän kehityksen sivuaine (25 op) on kaikille Oulun yliopiston perustutkinto-opiskelijoille avoin sivuaine, joka tarjoaa mahdollisuuden tutustua kestävyyden eri ulottuvuuksiin ja valita opintojaksoja yli tiedekuntarajojen. Osa sivuaineen kursseista sopii myös vaihto-opiskelijoille. Sivuaineella yliopisto kannustaa opiskelijoita rakentamaan inhimillisempää, kestävämpää ja älykkäämpää maailmaa.

Kestävän kehityksen sivuaine toteutetaan kaikkien Oulun yliopiston tiedekuntien yhteistyönä. Löydät sen Pepin opinto-oppaasta kohdasta ”Sivuainetarjonta ja muut opintokokonaisuudet” kunkin tiedekunnan alta otsikolla ”Kestävä kehitys (Vapaa sivuaine kaikille)”.

Voit valita kursseja opintotaustastasi riippumatta, sillä sivuaineen opintojaksoilla ei ole esitietovaatimuksia. Sivuaineeseen ei tarvitse erikseen hakea ja myös vain yksittäisten kurssien suorittaminen on mahdollista.

Lukuvuonna 2023–2024 sivuaineessa on tarjolla yli 70 kurssia, joista suuren osan voi suorittaa vielä kevätlukukaudella. Kursseja on tarjolla suomeksi ja englanniksi. Oulun yliopiston kurssien lisäksi tarjontaa täydentävät Pepin opinto-oppaassa sivuaineen kuvauksessa listatut yhteistyöorganisaatioiden kurssit, joita voi halutessaan sisällyttää sivuaineeseen.

Tule mukaan edistämään kestävyyttä monitieteisesti!

Lisätiedot: sdminor@oulu.fi

Kestävyysopintojen verkoston hakuaika alkaa!

Oulun yliopisto kuuluu kahdeksan korkeakoulun Kestävyysopintojen verkostoon, joka tarjoaa monitieteisesti ympäristö-, kestävyys- ja vastuullisuusteemaisia opintojaksoja. Opintojaksot ovat avoimia kaikille kumppanikorkeakoulujen tutkinto-, jatko- ja vaihto-opiskelijoille.

Osa opintojaksoista on myös sisällytettävissä Kestävän kehityksen sivuaineeseen, tarkista kurssikohtaiset tiedot Pepin opinto-oppaasta Kestävän kehityksen sivuaineen kohdalta. Jos haluat opintojaksot muutoin osaksi opintojasi, keskustele asiasta omaopettajasi kanssa.

Kestävyysopintojen verkoston kursseille tulee ilmoittautua hakuaikana 17.-30.11.2023. Seuraava hakuaika on elokuussa 2024. Korkeakoulukohtaiset ilmoittautumislomakkeet kursseille löytyvät kunkin korkeakoulun kurssitarjonnan yhteydestä.

Lisätiedot: tekla.heinonen@oulu.fi

Ilmasto mielessä ja kielessä -kurssi jatkuvasti tarjolla

Ilmasto mielessä ja kielessä (2 op) kurssi on jatkuvasti tarjolla oleva MOOC-kurssi, joka on kaikille avoin ja joka suoritetaan itsenäisesti omaan tahtiin kokonaan virtuaalisesti. Kurssilla opetellaan pelillisten tehtävien kautta ilmastotunteiden käsittelyä sekä rakentavampaa ilmastovuorovaikutusta. Kurssin voi halutessaan sisällyttää Kestävän kehityksen sivuaineeseen.

Lisätiedot: atte.raina@oulu.fi

Viimeksi päivitetty: 30.10.2023