Koetko opinnoissasi yksinäisyyttä, junnaavatko opintosi paikallaan tai kaipaatko muutoin vertaistukea opiskeluarkeen? Ilmoittaudu mukaan vertaismentoroitavaksi

Vertaismentoroinnin tavoitteena on vahvistaa opiskeluhyvinvointia, lisätä opiskelukykyä sekä edistää yhteisöllisyyden kokemusta.

Vertaismentorointia toteutetaan kevätlukukaudella 2024, jolloin mentoriparit tapaavat toisiaan 5-10 kertaa. Mentorointi pohjautuu sinun yksilöllisille tarpeillesi ja tavoitteillesi, jolloin suunnittelette tapaamisten sisällön sekä ajankohdat yhdessä vertaismentorin kanssa.

Mentorinasi toimii rooliinsa koulutettu Oulun yliopiston opiskelija, joka on sitoutunut tarjoamaan sinulle aikaansa ja vertaistukea. Mentorointi ajoittuu tammi-huhtikuulle 2024, jonka aikana tapaamiset toteutetaan joustavasti molempien osapuolten aikataulujen mukaan.

Vertaismentorointi on luottamuksellista toimintaa ja tapaamisten sisällöt rakentuvat yhdessä sovituista tavoitteista ja sinun tarpeistasi riippuen. Tapaamisissa voidaan keskustella esimerkiksi arjen opiskelusta ja opiskelutaidoista, yksinäisyyden kokemuksista tai opiskeluarjen rytmittämisestä. Tapaamiskerroilla voidaan myös opiskella yhdessä, tutustua opiskeluympäristöön, kampuksen palveluihin tai vaikkapa harrastusmahdollisuuksiin.

Vertaismentorointi voi olla sinulle sopivaa toimintaa, jos esimerkiksi:

• Koet opiskeluarjessasi yksinäisyyttä tai etsit vielä omaa paikkaasi yliopistoyhteisössä,
  • Opintosi ovat takkuilleet tai junnaavat paikoillaan ja kaipaat niiden edistämiseen vertaisen tukea,
  • Opintosi ovat keskeytyneet tai viivästyneet mielenterveyden tai jaksamisen haasteiden vuoksi,
  • Kampus opiskeluympäristönä ei ole sinulle tuttu tai kaipaisit kaveria kampukselle lähtemiseksi,
  • Kaipaisit lisätietoa yliopiston palveluista, harrastusmahdollisuuksista tai haluaisit tutustua niihin yhdessä jonkun kanssa.

Voit ilmoittautua mukaan mentoroitavaksi sähköpostilla ohjauspalveluiden suunnittelijalle Niina Marostenmäelle, niina.marostenmaki@oulu.fi 30.11.2023 mennessä.

Sovimme kanssasi lyhyen tapaamisen, jossa kerromme sinulle tarkemmin toiminnasta, voit kertoa meille toiveistasi mentoroinnin suhteen ja sovimme mahdollisesta osallistumisestasi. Sähköposti-ilmoittautuminen ei ole vielä sitova, vaan sovimme yhdessä tapaamisen jälkeen osallistumisestasi, mikäli koet toiminnan sinulle sopivaksi!

Lisätietoja toiminnasta ja kysymykset:

Niina Marostenmäki, suunnittelija, ohjauspalvelut, Oulun yliopisto
niina.marostenmaki@oulu.fi