Kotouttamisohjelmat koko yliopistoyhteisön tukena

Oulun yliopiston puolisohjelma Spouse Network sekä kaveriohjelma Buddy Programme pyrkivät helpottamaan kansainvälisen henkilön sopeutumista ja kotoutumista Suomeen sekä etenkin Ouluun.

Kaveriohjelman ja puoliso-ohjelman tarkoituksena on auttaa yliopiston kansainvälisiä työntekijöitä sekä heidän perheenjäseniään löytämään omat turvaverkkonsa. Spouse Networkiin voivat liittyä yliopiston kansainvälisen henkilökunnan puolisot, jotka kaipaavat vertaistukea ja yhdessäoloa. Buddy Programmeen voi taas liittyä kuka tahansa yliopiston työntekijä: tarkoituksena on yhdistää uusia tulokkaita ja kokeneita konkareita toisiinsa ja näin muodostaa ”kaveripareja”. Ohjelmiin on osallistunut niin miehiä kuin naisia ympäri maailmaa.

Yksi uusimmista puolisoverkoston jäsenistä on Pamela Beloqui. Hän liittyi Oulun yliopiston puoliso-ohjelmaan, kun hänen miehensä sai töitä yliopistosta. Aiemmin hän asui perheineen Espoossa, jossa oli kuulunut vastaavanlaiseen ohjelmaan. ”Toivoimme, että Oulussa olisi samanlainen ohjelma, ja olin tyytyväinen, kun sain selville yliopiston nettisivuilta, että niin on”, Beloqui kertoo. Hän saapui Ouluun jo viime vuoden lopulla, ja muutaman kuukauden asettumisen jälkeen hän päätti liittyä ohjelmaan mukaan.

Ohjelman tarkoituksena on luoda verkostoja kansainvälisten työntekijöiden puolisoille. ”On tärkeää, että voimme jakaa kokemuksiamme uusien oululaisten kesken. Sosiaaliset verkostot ovat hirveän tärkeitä. Tapaamisissa voimme auttaa toinen toistamme ja se onkin tärkeintä”, Beloqui summaa. Usein muualta Ouluun töiden perässä muuttanut saa tukea kotoutumiseensa oman työpaikkansa perehdytyksen tai muun tarjotun palvelun kautta. Nyt yliopisto huomioi myös uusien työntekijöiden puolisot. Tämän avulla kiinnittyminen Ouluun on vahvempaa ja työntekijä myös jää todennäköisemmin Ouluun pitemmäksi aikaa. ”Usein jotkut jättävät oman uransa ja harrastuksensa taakseen, kun tulevat uuteen paikkaan puolisonsa työpaikan mukana. Sosiaalisen elämän ylläpitäminen on siis todella tärkeää”, Beloqui kertoo.

Kun ymmärtää kieltä, ymmärtää myös kulttuuria

Oulun yliopiston Spouse Network kokoontuu yleensä kuukausittain Coffee & Chat -tapaamisissa, joiden aikana jutustellaan yhdessä ja tutustutaan toisiin osallistujiin. Oulun yliopiston puoliso-ohjelman koordinaattori, henkilöstösuunnittelija Kaisu Kanstren kertoo, että usein tapaamisissa puhutaan suomea. Ulkomaalaisten puolisoiden yhteinen kieli saattaakin usein olla suomi – kaikki eivät osaa englantia, mutta lähes kaikki osaavat tai ainakin opettelevat suomea. ”On todella tärkeää osata puhua suomea, sillä elämä tapahtuu suomeksi”, Beloqui sanoo.

Three women chatting and drinking coffee.

Kaveriohjelman Buddy-jäsen Hongmin Tu (keskellä), puoliso-ohjelman jäsen Pamela Beloqui (oik.) sekä Oulun yliopiston puoliso-ohjelman koordinaattori Kaisu Kanstren kahvittelemassa Koivurannan saunalautalla ohjelmien yhteisessä tapahtumassa. Kuva: Venla Juntto.

Kaveriohjelma Buddy Programme lanseerattiin puoliso-ohjelman rinnalle vuoden 2022 lopulla. Ohjelma tukee puoliso-ohjelman tavoin yliopiston laajempia kansainvälistymisen tavoitteita, ja tähän sisältyy se, että yliopisto olisi inklusiivinen yhteisö, johon jokainen tuntisi olonsa tervetulleeksi. ”Luomalla aikaisia sosiaalisia suhteita ja minimoimalla epävarmuutta uudessa ympäristössä pyrimme tukemaan työntekijöidemme hyvinvointia”, kertoo Buddy Programme -ohjelmakoordinaattori, henkilöstösuunnittelija Irantzu Garces Munarriz.

Kaveriohjelmaan haetaan uusia, vasta Ouluun saapuneita kansainvälisiä työntekijöitä sekä kokeneempia yliopistolaisia. Uudemmat tulokkaat yhdistetään konkarityöntekijöiden kanssa. Yhdessä tekemisen ja vaikkapa lounastreffien myötä uusien työntekijän kotoutuminen helpottuu ja sopeutumisaika lyhenee, kun aisaparina on joku, jolta on helppo kysyä apua ja neuvoa. Kaveriohjelma ei korvaa virallista perehdytystä, vaan täydentää sitä paneutumalla sosiaaliseen kotoutumiseen.

”Me haluamme auttaa mahdollisimman kokonaisvaltaisessa kotouttamisessa, jotta rekrytointimme olisi kestävämpää. Kotouttamista siis katsotaan suuremmassa mittakaavassa, nyt myös esimiehen hoitaman virallisen perehdytyksen lisäksi”, Munarriz sanoo. ”Tämä kaikki voi koskea työkulttuuria, sosiaalisia suhteita, elämäntapoja, suomalaisia tapoja ja perinteitä sekä paikallista yhteisöä”, hän summaa.

Lisätietoa puoliso- ja kaveriohjelmista ohjelmien englanninkielisiltä sivuilta:
University of Oulu Spouse Network
University of Oulu Buddy Programme