Koululaisvieraita prosessimetallurgian tutkimusyksikössä

Vierailut tutkimusyksiköihin tarjoavat koululaisille mahdollisuuden kurkistaa yliopistojen opetukseen ja tutkimukseen. Kevään 2024 aikana kymmenet yläkoululaiset ovat tutustuneet prosessimetallurgian tutkimusyksikössä tehtävään kuonatutkimukseen.
Kuonan sulatus

Tutkimusyksikköihin kohdistuvat vierailut tarjoavat yläkoulujen ja lukioiden oppilaille mahdollisuuden tutustua yliopistojen toimintaan. Kevään 2024 aikana prosessimetallurgian tutkimusyksikössä on vieraillut kymmeniä oppilaita eri puolilta Pohjois-Pohjanmaata. Oulun yliopiston Oppilaitosyhteistyön ja tiedekasvatuksen verkoston kautta mahdollistettujen vierailujen aikana on tutustuttu lyhyesti yksikössä tehtävään tutkimukseen, jonka tavoitteina ovat kiertotalouden edistäminen ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen metallien valmistusprosesseissa. Erityisesti ollaan tutustuttu teräksen valmistuksen sivutuotteena muodostuvan kuonan tuotteistamiseen tähtäävään tutkimukseen, johon liittyviä laboratoriokokeita on päästy seuraamaan paikan päällä.

Kuluvan kevään osalta vierailut eivät ole vielä ohi, vaan perjantaina 24.5. saapuvat seuraavat vieraat tutustumaan kuonatutkimukseemme - tällä kertaa Vihannista. Kuonatutkimusta ovat olleet esittelemässä väitöskirjatutkijat Olli Vitikka ja Mika Pahnila, projektitutkija Tommi Kokkonen sekä dosentti Eetu-Pekka Heikkinen.

Vierailuista kiinnostuneet opettajat voivat ottaa yhteyttä joko Oulun yliopiston Lukio- ja kouluyhteistyön tukeen tai prosessimetallurgian osalta suoraan Eetu-Pekka Heikkiseen.

Viimeksi päivitetty: 6.5.2024