Kummiksi kansainväliselle tutkinto-opiskelijaksi? Suosittu Oulun yliopiston kummiperheohjelma etsii taas oululaisia perheitä!

Oulun yliopiston suosittu kummiperheohjelma aloittaa jälleen uuden toimintakauden. Etsimme mukaan lisää aktiivisia kummiperheitä Oulun alueelta!

Kummiperheohjelmaan voi hakea mukaan kuka vain Oulun alueella asuva perhemuodosta riippumatta. Mukana on vuosien aikana ollut niin eläkeläisiä, yksinasuvia kuin lapsiperheitäkin. Tärkeintä on kiinnostus kulttuuriväliseen kanssakäymiseen sekä sitoutuminen oman opiskelijan tapaamiseen ja yhteisen ajan viettämiseen. Lisäksi kummiperheenä toimivalta tai ainakin yhdeltä perheen jäseneltä odotetaan vähintään auttavaa vieraan kielen taitoa (esimerkiksi englanti).

Hengailua matalalla kynnyksellä

Ohjelma pyörii aina lukuvuoden kerrallaan syyskuun lopusta toukokuuhun. Perheet ja opiskelijat yhdistetään hakemusten perusteella. Syksyllä järjestetään tapahtuma, jossa perheet ja opiskelijat pääsevät tapaamaan toisensa. Tämän jälkeen perhe ja opiskelija sopivat keskenään, miten usein tapaavat ja mitä haluavat tehdä yhdessä. Tekemisen ei tarvitse olla mitään tavallista elämää erikoisempaa. Vaikkapa ulkoilu, ruoan laittaminen tai muu arkinen yhteinen aika on kaikista tärkeintä. Kyse on vapaa-ajan toiminnasta, eli opiskelijat asuvat omissa asunnoissaan, eivät perheiden luona.

Kaksisuuntaista kotoutumista

Kummiperheohjelman tavoitteena on edistää kulttuurienvälistä vaihtoa sekä tukea paikallisten asukkaiden ja kansainvälisten opiskelijoiden ystävyyssuhteiden syntymistä. Ohjelma tukee Oulun alueen kansainvälistymistä. Samalla ohjelma tarjoaa kansainväliselle opiskelijalle mahdollisuuden tutustua suomalaiseen kulttuuriin ja elämäntapaan yliopistokampuksen ulkopuolella, ja siten rikastuttaa opiskelukokemusta Oulussa ja edesauttaa opiskelijan kotiutumista.

Ensimmäistä kertaa kummiperhetoimintaa on järjestetty Oulun yliopistossa jo 1990-luvun puolen välin paikkeilla, kun muutamille yliopistoon vaihto-opiskelijoiksi saapuville järjestettiin paikallinen ystäväperhe.

”Kummiperheohjelma oli mahtava mahdollisuus minulle, koska meillä ei ole paljon mahdollisuuksia tavata paikallisia ihmisiä, jutella ja vaihtaa kulttuuria kansainvälisenä opiskelijana. Kummiperhe on kuin toinen perhe Suomessa”, kertoo Jun Nakamura, ohjelmaan osallistunut tutkinto-opiskelija Oulun yliopistossa.

Hae mukaan!

Kummiperheeksi voi hakea täyttämällä hakemuksen Oulun yliopiston verkkosivuilla. Hakuaika kummiperheohjelmaan päättyy 15.9.2024.

Lisätietoa kummiperheohjelmasta: kummi.family@oulu.fi

Viimeksi päivitetty: 11.9.2024