Kunniatohtorit tutuksi sarjan viimeisen jakson vieraana Helena Petäistö

Kunniatohtorit tutuksi -sarjan viimeisen jakson vieraana on oululaislähtöinen toimittaja ja tietokirjailija Helena Petäistö. Pariisin ja Brysselin kirjeenvaihtajana pitkän uran tehnyt Petäistö on yksi Suomen tunnetuimmista journalisteista. Hän on kirjoittanut useita Ranskaa ja Ranskan politiikkaa sekä Euroopan kaupunkeja ja matkailua koskevia tietokirjoja. Kirjeenvaihtajan työn jälkeen hän jatkaa suosittuna kolumnistina ja Eurooppa-aiheisena esitelmöitsijänä.
HelanaPetaistoKunniatohtoritTutuksiPodcast

Haastattelussa tutustumme Petäistön monipuoliseen ja menestyksekkääseen uraan journalistina ja tietokirjailijana. Petäistön journalistin työtä on ohjannut periaate ”Without favour, without fear!”, jonka mukaan toimittajan ei tule suosia tai pelätä mitään osapuolta. Pelottomasta asenteesta kertookin Petäistön haastattelussa avaama journalistisen uran tähtihetki, jolloin hän sai Neuvostoliiton presidentti Mihail Gorbatšovilta luvan Suomen EU-jäsenyyden hakemiselle.

Lisäksi kuulemme millaisen kaupunkikirjan kokenut tietokirjailija kirjoittaisi entisestä kotikaupungistaan. Euroopan kulttuuripääkaupungiksi valitulla Oululla olisi Petäistön mukaan nyt tuhannen taalan mahdollisuus kohottaa kaupungin loistelias tervahistoria ja Oulun lohen historia ansaitsemaansa arvoon.

Helena Petäistöä haastattelee professori Erkki Karvonen.

Kuuntele haastattelu Oulun yliopiston Spotify-kanavalla tai katsele se Youtubessa.

Kunniatohtorit tutuksi -podcastissa tutustutaan Oulun yliopiston 11. tohtoripromootiossa vihittäviin kunniatohtoreihin. Keskusteluissa kuullaan mielenkiintoisia tarinoita tulevien kunniatohtoreiden elämästä, saavutuksista ja yhteydestä Oulun yliopistoon. Julkaistujen podcast-jaksojen lista löytyy tohtoripromootion verkkosivuilta.

Viimeksi päivitetty: 11.10.2021