Kurssi kaikille Karjalasta kiinnostuneille: Rajamaa: Karjala ja sen väestö poliittisten käänteiden ja eletyn todellisuuden näkökulmasta, 5 op

Kaikille opiskelijoille avoin Karjalan historiaa käsittelevä kurssi toteutetaan hybridiopetuksena.

Rajamaa: Karjala ja sen väestö poliittisten käänteiden ja eletyn todellisuuden näkökulmasta (700341S-3005, 5 op)

Aika: 10.–20.2.2025

Luennoitsijat: Dosentti Ilya Solomeshch (Humanities University, Vilna) ja yliopistonlehtori Seija Jalagin (Historiatieteet, Oulun yliopisto)

Karjalan historiaa käsittelevää tieteellistä tutkimusta on runsaasti, mutta iso osa perustuu edelleen valtiokeskeiseen lähestymistapaan. Näin on erityisesti Venäjällä. Tällä kurssilla Karjalaa tarkastellaan alueena, joka on sijainnut eri aikoina ja eri tavoin osana hallinnollista tai valtiollista Suomea ja Venäjää. Käytännössä se tarkoittaa Karjalan tasavaltaa ja Suomen Karjalan eri osia.

Rajaa lähestytään niiden karjalaisten historiana, joille elämä rajamaalla oli jokapäiväistä todellisuutta. Historiapolitiikan käänteet, muistipolitiikka ja viimeaikaiset "muistisodat" lisäävät aiheen ajankohtaisuutta. Millainen rooli rajalla ja sen takana asuvalla naapurilla oli kansallisten, etnisten ja paikallisten identiteettien muodostumisessa? Miten Karjalan historia kaikuu nykyajan "muistisodissa", historiapolitiikassa ja propagandassa?

Sisältö ja suoritustapa: Luennot 18 h hybridiopetuksena ja luennoille etukäteen luettavat tekstit. Lähiopetus Oulun yliopistossa ja Zoom-yhteydellä etäopiskelijoille. Luennot nauhoitetaan ja ne ovat kurssin Moodle-työtilassa katsottavissa suoritusten palautuspäivään asti.

Luennot ma–ke 10.–12.2. klo 14–16, to 13.2. klo 14–17, ma–ke 17.–19.2. klo 14–16 ja to 20.2. klo 14–17. Suoritustapa: Harjoitukset ja essee (palautus 23.3.2025).

Kurssin tuottaa historian oppiaine, mutta sen suorittaneet muiden pääaineiden opiskelijat voivat neuvotella hyväksiluvusta omaopettajansa kanssa.

Lisätietoa: https://opas.peppi.oulu.fi/fi/opintojakso/700341S/27457?period=2024-2025 ja seija.jalagin@oulu.fi

Viimeksi päivitetty: 11.10.2024