Lasten yrittäjyystyöpaja keräsi ison määrän yrittäjänalkuja Tutkijoiden yössä

Kahden vuoden koronan aiheuttaman tauon jälkeen Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksella järjestettiin Tutkijoiden yö syyskuun 2022 viimeisenä perjantaina. Tapahtuma keräsi yli 3000 osallistujaa. Myös Kerttu Saalasti Instituutin MicroENTRE oli mukana toiminnassa omalla työpajallaan.
piirtämässä oleva poika selän takaa

Toimivaksi konseptiksi havaittu Lasten yrittäjyystyöpaja järjestettiin nyt toista kertaa. Työpajassa lapset ideoivat omalle yritykselleen nimen, toimialan ja tehtävän. Esimerkiksi ”K-Dance” -niminen tanssikoulu operoi palvelutuotannon sektorilla ja tarjoaa ”tanssitunteja nuorille, jotka haluava oppia tällä hetkellä suosittuja K-pop -tansseja”. Tavaroita valmistava yritys ”Make-Your-Crystal” teettää täydellisen kristallin persoonallisuustyyppisi mukaan ja tuotteita myyvä yritys eKukka myy kasveja.

Yritteliäimmät lähtivät suoraan vetämään omaan linjaansa valmiin kehikon ulkopuolelta ja pelisääntöjä kokeillen (”Do Industries”: vakoilee muita yrityksiä). Pinnalla olevat geopoliittiset tapahtumat synnyttivät tilauksen sähkömyynnille ja sähköyhtiöille, joita perustettiinkin tänä vuonna erityisen paljon.

Työpajassa kävi kahden tunnin aikana yli 90 lasta, joten hulinaa riitti. Palkinnoksi nuoret yrittäjät saivat suklaakolikoita eli alkupääomaa uuteen yritykseensä. Myös muuta makeaa oli tarjolla. Tässä muutamia nostoja yrityksistä, joista uusi uljas yrittäjäsukupolvi haaveilee, ja joita nähtäneen esim. kauppakeskus Valkeassa ja netin eri palveluissa tulevina vuosina.

Kirjoittaja: Markus Rytinki, projektitutkija, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti

Kuva: Minna Kilpeläinen

Viimeksi päivitetty: 7.10.2022