Lastentautien tutkimussäätiöltä apurahoja Oulun yliopiston tutkijoille

Lastentautien tutkimussäätiö (LTS) on myöntänyt lähes 2,9 miljoonaa euroa apurahoja lasten terveyteen ja hyvinvointiin kohdistuvaan tieteelliseen tutkimukseen. Oulun yliopiston tutkijat saivat valtakunnallisesta kokonaispotista yhteensä 438 000 euroa.

Suurimman Oulun alueelle myönnetyn apurahan, 138 000 euroa, sai professori Johanna Uusimaan tutkimusryhmä, joka tutkii lapsuusiässä alkavan epilepsian syitä ja haluaa tunnistaa geneettisiä tekijöitä, joiden takia osa epilepsioista ei reagoi lääkkeisiin. Uusimaa toimii paitsi professorina Oulun yliopistossa myös lastenneurologian ylilääkärinä Oulun yliopistollisessa sairaalassa.

Uusimaan johtama tutkimus toteutetaan Oulun yliopistollisen sairaalan ja Oulun yliopiston Medical Research Center Oulun lastenneurologian tutkimusryhmässä yhteistyössä Helsingin yliopistollisen sairaalan Epilepsia Helsinki -yksikön kanssa. Niiden alueilla on yhteensä lähes tuhat harvinaista tai vaikeaa epilepsiaa sairastavaa lasta ja nuorta, ja heistä joka viidennellä on vaikea epilepsia, jonka syy on tuntematon.

”Teknologia on 10 viime vuoden aikana kehittynyt valtavasti, ja nykyään pystymme luomaan potilaan ihosoluista nuppineulanpään kokoisia miniaivoja, joiden avulla tutkimme erilaisten geenivirheiden laajempia vaikutuksia. Tieto geneettisistä neurologisista sairauksista onkin lisääntynyt todella paljon, mutta edelleen tarvitaan lisää tutkimusta, jotta pystymme tarjoamaan tautikohtaista hoitoa mahdollisimman varhain”, Johanna Uusimaa sanoo.

Uusimaa on tutkinut lapsuusiässä alkavia neurologisia sairauksia lähes 40 vuotta, ja Lastentautien tutkimussäätiö on rahoittanut hänen tutkimustaan aiemminkin.

”Lastentautien tutkimussäätiö on tukenut lastentautialan tutkimusta jo pitkään erittäin merkittävällä tavalla. Säätiöltä saamani ensimmäinen post doc -apuraha Oxfordin yliopistoon tuki aikoinaan minunkin pääsyäni osaksi kansainvälistä tutkijayhteisöä. Kansainvälisen yhteistyön ansiosta tutkimus etenee nopeammin ja tulokset saadaan avuksi potilaiden hoitoon”, Uusimaa toteaa.

Oulun yliopistollisessa sairaalassa ja Oulun yliopistossa toimivat tutkija-lääkärit saivat Lastentautien tutkimussäätiöltä tänä vuonna yhteensä kahdeksan apurahaa, yhteensä 438 000 euroa. Valtakunnallisesti Lastentautien tutkimussäätiön tutkimusapurahoja sai yhteensä 110 eri tutkimusryhmää tai yksittäistä tutkijaa. Myönnetyistä apurahoista 40 prosenttia kohdistuu lastenneurologian, neonatologian (vastasyntyneiden), endokrinologian (sisätautien), diabetologian ja lasten infektiotautien tutkimushankkeisiin. Muut apurahat jakautuvat melko tasaisesti lastentautien eri alojen tutkimukseen.

”Erityisesti kliiniseen lääketieteelliseen tutkimukseen suunnattu julkinen rahoitus on vähentynyt viime vuosina merkittävästi. Jos säätiöt eivät lisää panostustaan, on vaarana, että uusimpien tutkimustulosten ja hoitomuotojen käyttöönotto hidastuu”, sanoo Lastentautien tutkimussäätiön hallituksen puheenjohtaja, vuorineuvos Tor Bergman. ”Lastentautien tutkimussäätiön rahoitus mahdollistaa useiden tärkeää kliinistä työtä tekevien lääkäreiden tieteellisen tutkimustyön. Tällöin uusimman tutkimuksen tulokset myös siirtyvät nopeasti lasten ja nuorten hoitokäytännöiksi”, toteaa Bergman.

Lastentautien tutkimussäätiön apurahat 2025

Viimeksi päivitetty: 10.9.2024