Lipasto-levypalvelun huoltokatko juhannuksena

Lipasto-levypalvelu siirretään juhannuksen aikana uudelle palvelimelle. Lipaston verkkolevyt ovat siirron aikana pois käytöstä perjantaista 25.6. klo 18 lähtien maanantaiaamuun 28.6. asti. Myös maanantain aikana voi ilmetä lyhyitä käyttökatkoja.

Lipasto-levypalvelussa ovat lähinnä henkilökunnan Windows-verkkolevyt, mutta myös opiskelijoilla voi olla käyttöoikeukisa joihinkin yhteisiin resursseihin.

Käyttökatko ei koske O365-palvelua, joten siirrä etukäteen OneDriveen tai Teamsiin ainakin ne tiedostot, joita mahdollisesti tarvitset katkon aikana.

Yliopisto suosittelee vahvasti OneDrive for Business -tallennustilaa (5 TB) työ- ja opiskelutiedostojen ensisijaiseksi tallennuspaikaksi K-verkkolevyn sijasta. Käytä K-levyä vain erityisesti suojeltavan datan tallennuspaikkana. OneDriven tiedostoja voit tarvittaessa jakaa ja työstää reaaliaikaisesti muiden kanssa.

Vastaavasti yliopisto suosittelee Teamsia ryhmien yhteiseksi tallennuspaikaksi verkkolevyjen sijasta. Teams-työtiloissa keskustelut ja tiedostot säilyvät samassa, aiheen mukaisessa paikassa ja tiedostoja voi muokata yhtäaikaisesti usean käyttäjän toimesta.

OneDriven ja Teamsin tiedostoja voit käyttää kaikilla it-laitteillasi, joissa on internet-yhteys. Yliopiston verkkolevyt ovat käytettävissä vain kampuksen verkossa tai VPN-yhteydellä.

Viimeksi päivitetty: 17.6.2021