Lohkoketjut tutuiksi - Teknologia, sisällöntuotanto ja liiketoimintamahdollisuudet -koulutus ja seminaari 8.-10.2.2023 Oulussa

Kolmipäiväinen tapahtuma tuo helmikuussa yhteen digitaalisen sisällöntuotannon ja uuden teknologian asiantuntijat sekä luovan alan toimijat. Seminaarin ja koulutuspäivän tavoitteena on jakaa tietoa digitalisaation ja lohkoketjuteknologian vaikutuksista ja mahdollisuuksista luovilla aloilla. Eri korkeakoulujen, BusinessOulun ja OP Labin yhteistyössä toteuttamat tapahtumat ovat osa Tehoa lohkoketjuista -hanketta.

Digitalisaatio on poistanut aikaan, paikkaan, tiedonsaantiin ja osallistumiseen liittyviä rajoituksia monilla yhteiskunnan aloilla. Se on myös muuttanut vuorovaikutusta eri toimijoiden välillä, lisännyt yhdenvertaisuutta ja osallisuutta sekä luonut täysin uusia liiketoiminta- ja arvonluontimahdollisuuksia. Millaisia mahdollisuuksia digitalisaatio ja digitaalinen sisällöntuotanto on luonut luovalle alalle ja taiteeseen? Miten lohkoketjuteknologia liittyy tähän kaikkeen?

Koulutuspäivä 8.2. digitaalisen sisällöntuotannon parissa työskenteleville

Tehoa lohkoketjuista -hankkeen kolmipäiväinen tapahtuma käynnistyy keskiviikkona 8.2.2023 Oulun yliopistolla järjestettävällä koulutuspäivällä, joka on suunnattu digitaalisen sisällöntuotannon parissa työskenteleville. Koulutus koostuu asiantuntijaluennoista ja Oulun kauppakorkeakoulun järjestämästä workshopista.

Koulutus on osallistujille maksuton (de minimis -tuen alainen koulutus).

Lohkoketjut tutuiksi - teknologia, sisällöntuotanto ja liiketoimintamahdollisuudet -täydennyskoulutus digitaalisen sisällöntuotannon yrityksille

Paikka: Oulun yliopiston Linnanmaan kampus, koulutustila 131.

Klo 9.00 - 11.00

• Lohkoketjuteknologian perusteet ja toiminta, Tommi Kauppinen Kajaanin ammattikorkeakoulu

• Pelit ja metaverse, Pasi Karppinen ja Iikka Paajala OY, Tieto- ja sähkötekniikka

• Lohkoketjut nykyisen ja tulevan lainsäädännön näkökulmasta, Janne Kaisto, Juhana Riekkinen ja Eelis Paukku, Lapin yliopisto

Klo 11.30 - 12.30 Lounastauko

Klo 12.30 - 16.00

• Mitä, kenelle, miksi? Lohkoketjuteknologian mahdollisuudet ja niiden hyödyntäminen liiketoiminnassa -workshop, Marika Iivari, Fan Wang OY, kauppakorkeakoulu

• Päivän ja workshopin yhteenveto

Ilmoittaudu koulutuspäivään >>

Runoista NFT:ksi - Digitaalinen sisällöntuotanto -seminaari ja Digital Identity Hack 9.-10.2.

Torstain ja perjantain tapahtumapaikkana toimii BusinessAsema Oulun keskustassa. Seminaaripäivät ja torstai-iltapäivän sanataide-workshop ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Perjantai-iltapäivän ohjelmassa olevaa OP Lab:n Digital Identity Hack -kick-off tapahtumaa ovat niin ikään kaikki kiinnostuneet tervetulleita seuraamaan.

Torstain 9.2. ohjelma:

Runoista NFT:ksi - Digitaalinen sisällöntuotanto

Paikka: BusinessAsema, Hallituskatu 36 B, Oulu / Online

Klo 8.30  Ovet avautuvat

Klo 9.00  Tervetuloa tilaisuuteen, Jussi Leponiemi, BusinessOulu

Klo 9.05  Keynote, Sasu Ristimäki, Smart Contract Company Oy ja SRI Capital Oy, perustajaosakas

Klo 9.40  Kokemukset Kansallisgallerian metaverse-näyttelystä, paneelikeskustelu.

Moderaattori:

Pasi Karppinen, Oulun yliopisto.

Panelistit:

Helena Mustikainen, Sitra

Johanna Eiramo, Kansallisgalleria

Marja Konttinen, Decentraland

Juho Mattila, Oulun yliopisto / Ikunelabs

Klo 10.30 NFT, taide ja tekijänoikeus, Janne Kaisto, Eelis Paukku ja Juhana Riekkinen, Lapin yliopisto

Klo 11.10 Oulu - Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026, Henri Turunen

Klo 11.30 Aamun yhteenveto, Tommi Kauppinen, Kamk, Tehoa lohkoketjuista -hanke

Lounastauko

Klo 12.30 Sanataide-workshop, Ainokaisa Huusko

Iltapäivän ohjelmassa on videorunotyöpaja, jossa luodusta taiteesta tehdään NFT. Iltapäivän aikana saat myös tietoa ja neuvoja NFT:iden luomisesta ja hyödyntämisestä taiteen myynnissä.

Lavarunotyöpajojen kokenut ohjaaja Ainokaisa Huusko tulee Ouluun fasilitoimaan tekstien loppuunsaattamista videointia varten. Jos sinulla on jo tekstiaihio, jonka haluaisit kehittää videorunoksi, ota se mukaan. Voit kuitenkin yhtä hyvin lähteä liikkeelle puhtaalta pöydältä tai liittyä ryhmään, jolla teksti on jo olemassa. Työpaja toteutetaan myös Kajaanissa, jossa tekstien valmiiksi saattamista esitettävään muotoon ohjaa teatteriammattilainen Hemmo Kauppinen. Sekä Oulussa että Kajaanissa videoinnista vastaa asiantunteva Edukamu-tiimi.

Jokaisesta videorunosta tehdään työpajan jälkeen NFT lohkoketjuun, ja videorunon saa myös halutessaan itselleen. NFT on uusi tapa levittää taidetta verkossa. Teoksen tekijänoikeudet säilyvät normaalisti tekijällä NFT:n luonnista huolimatta.

Ilmoittaudu torstain seminaariin ja työpajaan >>

Perjantain 10.2. ohjelma:

Digital Identity Hack

Paikka: BusinessAsema, Hallituskatu 36 B, Oulu / Online

Klo 8.30 Ovet avautuvat

Klo 9.00 Keynote: Working with blockchain and Web3 ecosystems, Web3 gaming, Aliaksandr “Sasha” Hudzilin, former Head of Business Development at NEAR, served as a founding member of the team.

Klo 10.00 Blockchain revolution in Lithuania, Andrius Bartminas, Co-founders of Superhow.

Klo 10.45 Approaching blockchain adoption strategically, Ausrine Silenskyte, Researcher Uwasa.

Klo 11.15 Lounastauko

Klo 12.00 Chainlink technology: use cases and general oracle problem in blockchain, Chainlink.

Klo 13.00 Technical development of blockchain solutions -paneelikeskustelu, Osuuspankki.

Klo 14.00 Osuuspankki Hackathon Kickoff - Digital Identity Hack

If you wish to join to a hackathon team, please register your interest in Ultrahack website.

Ilmoittaudu perjantain ohjelmaan >>

Tehoa lohkoketjuista -hanke on Oulun yliopiston, Lapin yliopiston, Vaasan yliopiston ja Kajaanin ammattikorkeakoulun ESR-rahoitteinen yhteishanke. Hankkeen tavoitteena on lisätä lohkoketjuteknologiaan liittyvää osaamista ja ymmärrystä sekä auttaa näkemään uuden teknologian mahdollistamat hyödyt.

Lue lisää Tehoa lohkoketjuista -hankkeesta

Lisätiedot: