Luokkien VDI-päätteitä korvataan tehotyöasemilla

Opiskelijoiden käytössä olleista VDI-pohjaisista etäkäyttöpalveluista luovutaan siirryttäessä AVD- eli Microsoft Azure Virtual Desktop -palveluun.

Salava-etätyöpöydät on suljettu tammi-helmikuun vaihteessa ja ne on korvattu AVD-etätyöpöytäpalvelulla. Mikroluokkien VDI-päätteitä ollaan parhaillaan poistamassa. Osa käytöstä poistuvista päätteistä korvataan Windows-tehotyöasemilla.

Palvelualustan vaihdolla saavutetaan merkittäviä kustannussäästöjä niin oman konesalin palvelinkapasiteetissa kuin ohjelmistolisenssikuluissakin. Näiden lisäksi AVD:n käyttö vähentää ylläpidollista työkuormaa.

Luokat, joita muutos koskee

Muutokset koskevat alla lueteltuja mikroluokkia, joissa on aiemmin ollut ICT-palveluiden ylläpitämiä VDI-päätteitä. Tilat jäävät opetuskäyttöön ja niiden varauskalenterit pysyvät ennallaan.

• PK247, VDI-päätteet korvataan 21 tehotyöasemalla
  • PR145, VDI-päätteet korvataan 21 tehotyöasemalla
  • PK269, 10 VDI-päätettä poistetaan
  • TH107, 16 VDI-päätettä poistetaan
  • MA336, 21 VDI-päätettä poistetaan
  • MA337, 10 VDI-päätettä poistetaan

Syksyllä 2022 avataan uusi mikroluokka AT122, joka varustetaan 40 tehotyöasemalla.

Lisätietoa:

Opiskelijoiden käytössä olevat työasemat