LuovAIn! -hanke auttaa luovan ja kulttuurialan ihmisiä löytämään paikkansa tekoälyn muuttuvassa maailmassa

Luovien- ja kulttuurialojen toimijat ovat usein mikro- tai pienyrittäjiä, joten heillä ei välttämättä ole tarvittavia verkostoja ja koulutusta uusimpien tekoälytyökalujen kartoittamiseen ja käyttöönottoon. Keväällä 2024 käynnistynyt Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä – LuovAIn! -hanke on ottanut tehtäväkseen näiden yrittäjien tekoälytietoisuuden ja -osaamisen kehittämisen. Hanke tuo uudet AI-työkalut pilotoinnin kautta näkyville ja toimijoiden ulottuville tavoitteenaan edistää tekoälyn käyttöä innovaatiotoiminnassa.
Markus Sjöberg, Susanna Virkki ja Tuomas Pohjola
Kuvassa vasemmalta Markus Sjöberg, Susanna Virkki ja Tuomas Pohjola. Kuva: Marge Ollila

Hankkeen päätoteuttaja on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö (TSE Pori) ja osatoteuttajat Oulun yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto.

Hankkeen projektipäällikkö Tuomas Pohjola TSE Porista kertoo, että hanke tuo tekoälytyökaluja näkyville, mutta myös käyttää niitä esimerkinomaisesti omassa toiminnassaan.

”Meillä on monialaista kehittämistä esimerkiksi taiteen, tekniikan ja kauppatieteiden näkökulmasta”, hän avaa.

Pohjolan kanssa samasta yksiköstä oleva projektitutkija Susanna Virkki työskentelee hankkeessa täysipäiväisesti. Virkillä on taustaa muun muassa taidehistoriasta.

”Hyödynnämme hankkeessa kaikkia mahdollisia verkostoja ja muita yhteyksiä, mitä olemme kerryttäneet, jotta saamme erilaisia näkökulmia”, Virkki sanoo.

Konkreettisia tekoja luovien ja kulttuurialojen avuksi

Hanke järjestää työpajoja eri puolilla Suomea ja tekee koulutusmateriaaleja luovien alojen toimijoita auttaakseen. Yksi konkreettinen, helposti saavutettavissa oleva apu on hankkeen nettisivuille kootut esimerkit tekoälytyökaluista, joista alan ihmiset voisivat hyötyä arjessaan. Työkalujen seassa on sekä ilmaisena että maksullisena saatavilla olevia sovelluksia. AI-työkaluja voi käyttää esimerkiksi tiedonhakuun, inspiraatioon, omien taitojen testauttamiseen sekä aihioiden ja konseptien luomiseen.

Tampereen yliopiston tutkija Markus Sjöbergin tehtävänä on ollut hyödyntää tekoälytyökaluja konkreettisesti käytännössä. Yhteiskuntatieteen, sosiologian ja taiteen koulutuksen taustan omaava Sjöberg kertoo, etteivät kokeilut jää pelkästään tekniikan testailun tasolle, vaan hän tekee projekteja, joissa hän pyrkii tekoälyn avulla ratkaisemaan todellisia ongelmia.

”Olemme tässä valtakunnallisessa hankkeessa saaneet hienon, monipuolisen ja reagoivan tekemisen kulttuurin. Jokainen viikko tuo jotain uutta, mutta mielestäni olemme jo alusta alkaen pystyneet reagoimaan hyvin ja luovimaan LuovAImena tässä tekoälyn muuttuvassa maailmassa”, Sjöberg kertoo.

Tekoälytaidenäyttely ajatuksia herättämässä

Kesäkuussa LuovAIn!-hanke näkyi Porin SuomiAreenan yhteydessä järjestetyssä SLASH!-tapahtumassa, missä se muun muassa piti demonäyttelyn, joka oli tehty tekoälyä hyödyntäen. Projektipäällikkö Pohjolan mukaan tapahtuma oli hyvä tilaisuus saada hankkeelle näkyvyyttä ja osoittaa, että heitä seuraamalla voi saada lisätietoa monipuolisesta tekoälyn soveltamisesta.

Näyttelyssä pääsi tutustumaan niin tekoälyn luomiin kuviin, videoihin kuin ääneenkin. Tekoälylle syötettyjen kehotteiden takana oli Sjöberg, jonka mukaan näyttelyn tarkoitus oli ennen kaikkea herättää ajatuksia.

”Tekoäly todellakin muuttaa koko ekosysteemiä. Se ei välttämättä tarkoita sitä, että jokaisen tarvitsee tehdä tekoälytaidetta tai käyttää luovassa työssään tekoälyä, mutta koska se vaikuttaa koko ekosysteemiin, keskeistä on se, että jokainen meistä on osana muutosta”, hän sanoo.

Hankkeessa toivotaan, etteivät ihmiset poissulkisi ajatusta tekoälystä, sillä se on jo nyt osa arkeamme ja parhaimmillaan loistava apuväline. Yksilötasolla olisi hyvä aktiivisesti miettiä ja hakea omaa paikkaa tekoälyn tuomassa muutoksessa. LuovAin! on ottanut tehtäväkseen auttaa löytämään se oma paikka.

”Varmaan ihmisten huoli tekoälyn uhkakuvista on siinä mielessä aiheellinen, että kaikki tapahtuu niin nopeasti, kun uusia sovelluksia tulee ja tulee. Mutta sanoisin, että silti olisi hyvä olla avoimin mielin ja katsoa, mistä on itselleen hyötyä”, Virkki päättää.

Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä – LuovAIn! -hankkeen matka huipentuu kymmenessä kaupungissa ympäri Suomea järjestettävän roadshow’n päätteeksi vuonna 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungissa, Oulussa.

Hanketta toteutetaan (2024-2026) Luovan ja kulttuurialan innovaatio-osaamisen valtakunnallisella ESR+ rahoituksella.

Lisätietoja hankkeesta: luovain.ai

Teksti ja kuva: Marge Ollila